کارت‌های بازی

ده نکته که در مورد کارت‌های بازی نمی‌دانید

کارت‌های بازی قرن‌هاست که وجود داشته‌اند و طبیعی است که درطول این دوران افسانه‌ها و واقعیت‌های زیادی پیرامون آن‌ها یا کارت‌های خاصی شکل گرفته است. در حالی‌که همگان حداقل یک‌بار یک دست کارت را در دست خود نگه داشته‌اند‌، احتمالاً همه از واقعیت‌های افسانه‌ای درباره‌ی آن‌ها آگاهی ندارند. بنابراین‌، این 10 حقیقت جالب درباره کارت‌ها را در ادامه این مقاله بخوانید.

آیا شما هیچ یک از آن‌ها را شنیده بودید؟

ده نکته که در مورد کارت‌های بازی

اگر اعداد را دوست دارید

اگر از طرفداران عددشناسی هستید‌، از شنیدن این واقعیت‌های کنجکاوی برانگیز لذت خواهید برد. همه‌ی ما می‌دانیم که دست ورق استاندارد از 52 کارت تشکیل شده است‌، اما آیا فکر کرده‌اید که این عدد با تعداد هفته‌ها در سال مطابقت دارد؟ و البته این پایان کار نیست … 4 خال درست مثل 4 فصل در یک سال یا 4 هفته در ماه است. خال‌ها با 4 عنصر طبیعی مطابقت دارند که دل یعنی آب‌، گشنیز برای آتش‌، پیک برای هوا و خشت نشانه زمین است. 12 کارت عکس وجود دارد که نشانگر 12 ماه یا 12 ستاره است. در هر خال 13 کارت وجود دارد که 13 مرحله قمری یا 13 ماه قمری را در سال نشان می‌دهد. سرانجام‌، دو رنگ وجود دارد، قرمز روز را به یاد می‌آورد و سیاه شب را.

اعداد

 

این یک دنیای مردانه است

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، در اوایل کارت‌ها بی‌بی و به‌طور کلی شخصیت‌های زن نداشتند. آن‌ها یک شاه‌، یک شوالیه و یک مبارز (که بعداً به سرباز تبدیل شد) را داشتند. اگرچه کارت‌های اولیه زنانه گاه به گاه قبل از قرن پانزدهم ظاهر می‌شدند‌، اما فقط در کارت‌های فرانسوی حضور داشتند. الگوی پاریس چهره‌‌ی زنان روی کارت را با ملکه‌های معروف تاریخ و اساطیر مرتبط کرد.

 ساخت کارت‌ها

وقتی به کارت‌ها فکر می‌کنیم‌، همه‌ی ما کاغذهای مستطیلی شکل و براق را تصور می‌کنیم. از قضا‌، هیچ یک از این سه ویژگی در کارت‌های اولیه وجود نداشت. کارت‌های اول از کاشی‌های عاج ساخته شده بودند و به روشی شبیه به دومینو‌ بازی می‌شدند. هندی‌ها از کارت‌های دایره‌ای استفاده می‌کردند. وقتی کارت‌ها وارد اروپا شدند‌، به‌صورت دستی نقاشی شده و با دست ساخته می‌شدند و فقط متعلق به نخبگان جامعه بودند. آن‌ها لبه‌های گرد یا ظاهر براق نداشتند و هم‌چنین نمی‌توانستند معکوس شوند. روش‌های ارزان قیمت چاپ باعث رونق بازی با کارت شد. به‌عنوان مثال‌، آلمانی‌ها از بلوک‌های چوبی برای چاپ کارت‌ها استفاده می‌کردند‌ که باعث می‌شد دست ورق‌های بیشتری با قیمت بهتری تولید و فروخته شود. امروزه کارت‌ها را می‌توان از پلاستیک یا کاغذ تهیه کرد. برای ساخت کارت‌، از کاغذ لایه بندی شده استفاده می‌شود، بنابراین محصول نه تنها با دوام‌تر است بلکه تضمین می‌کند که بازیکنان نمی‌توانند تصویر روی کارت را ببینند.

 ابزاری از شیطان؟

با ورود کارت‌های بازی به اروپا، کلیسا مسئولیت مبارزه با آن‌ها را به عهده گرفت و کارت را ممنوع کرد به این دلیل که کارت‌های بازی منجر به سایر گناهان می‌شدند. به این دلیل که گسترش وسیع کارت‌ها منجر به افزایش قمار شده بود، نه این‌که قمار چیز جدیدی باشد بلکه در حقیقت‌ تا قرن  18 معمول بود که افراد فقط برای شرط بندی بازی کنند. زمانی‌که کلیسا بازی کردن با کارت‌ها را ممنوع کرد، این امر به مستی و زد و خوردهایی منجر شد. به‌عنوان مثال‌، در قرن پانزدهم‌ پارلمان انگلیس بازی با کارت‌ها را غیر از 12 روز کریسمس غیرقانونی اعلام کرد. خوشبختانه‌ در قرن هفدهم‌ شرکتی از شاه خواستار معافیتی شد که در سال 1628 توسط پادشاه چارلز اول به آن‌ شرکت اعطا شده بود‌. در ازای این معافیت، پادشاه روی هر دست کارت‌ مالیات وضع کرد‌ که منجر به افزایش قیمت یک دست کارت شد و این رقم خیلی زود به 16 پوند رسید.

 بازی نکردن با دست ورق کامل

مهر مالیاتی فوق الذکر به غیر از افزایش قیمت یک دست کارت، باعث تغییر قابل توجه دیگری نیز شد. این اتفاق به طور تصادفی آس پیک را در کانون توجه قرار داد. پرداخت مالیات به معنای زدن مهر بود. از آنجا که آس‌ها بیشترین فضای خالی را دارند‌، این آس پیک بود که مهر را به خود ‌گرفت. با این حال‌، مردم از پرداخت مبلغ زیادی برای خرید یک دست کارت راضی نبودند و برخی از تولید کنندگان سعی کردند با فروش دست ورق‌های بدون آس پیک مالیات را دور بزنند. این‌گونه است که عبارت «بازی نکردن با دست ورق کامل» به وجود آمد. این اصطلاح در آن روزگار به همین معنی بود‌، اما امروزه این عبارت برای توصیف کسی که دیوانه است یا خیلی زیرک نیست‌، استفاده می‌شود.

آس پیک

 آس پیک قدرتمند

اما حرف‌های بیشتری برای گفتن در مورد این آس افسانه‌ای وجود دارد. این کارت برای ارتش آمریکا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اولین بار این آس در زمان جنگ جهانی دوم روی کلاه‌های سربازان نقش آفرینی کرد تا برای آن‌ها شانس بیاورد. سپس‌ در جنگ ویتنام به عنوان نمادی ‌ترسناک مورد استفاده قرار گرفت. آمریکایی‌ها معتقد بودند که این کارت برای سربازان ویت کنگ نشانه بدشانسی است. در واقع معلوم نیست که آیا این امر مبتنی بر واقعیت بوده است یا نه، زیرا متأسفانه هیچ سابقه کتبی در این مورد وجود ندارد‌، اما این داستانی متداول است که سربازان سفارش جعبه‌ای از آس‌های پیک را می‌دادند و از آن‌ها برای تحقیر دشمن استفاده کردند.

 استفاده غیر معمول از کارت

استفاده از کارت برای بازی منطقی است اما در چه موارد دیگری می‌توان از کارت‌ها استفاده کرد؟ اگر زمانی که کارت‌ها به یک وسواس جمعی بدل شدند را تصور ‌کنید، بدون شک در می‌یابید که گرفتن کاغذ در آن دوران چندان آسان یا ارزان نبوده است. به همین دلیل کارت‌ها اغلب به عنوان ابزاری برای انتقال پیام استفاده می‌شدند. علاوه بر این‌، پشت آن‌ها خالی بود‌، بنابراین جایی برای یادداشت‌ نوشتن وجود داشت. برخی از موارد غیرمعمول استفاده از کارت‌ها شامل نامه‌های عاشقانه‌، دعوت نامه‌ها و کوپن‌ها است. شاید دلخراش‌ترین داستان به هلند قرن 18 برمی‌گردد‌، هنگامی‌که فقر باعث می‌شد مادران نوزادان خود را جلوی در کلیساهای محلی رها کنند. مادران معمولاً در کنار کودک گرسنه و عزیز خود‌، نام کودک و تقاضای کمک را روی ارزان‌ترین کارت نوشته و در کنار وی قرار می‎دادند. از سوی دیگر‌، الهام بخش‌ترین داستان این بود که دولت آمریکا نقشه‌های مخفی را روی کارت‌ها برای سربازان زندانی در کمپ نازی‌ها می‌فرستاد. در طول جنگ جهانی دوم‌، بسیاری از اسرای جنگی دست ورق خود را داشتند که وقتی خیس می‌شدند قسمت‌هایی از نقشه فرار را فاش می‌کردند. تعدادی از زندانیان ایالات متحده به لطف همین کارت‌ها موفق به فرار شدند.

کاردیستری

 هنر کاردیستری

خوشبختانه‌، امروز نیازی به استفاده این چنین از کارت‌ها نداریم‌، اما باید اعتراف کرد که دریافت دعوت نامه‌ای که با دست روی یک کارت آس نوشته شده باشد بسیار شیرین و خاص به‌نظر می‌رسد. امروز کارهای جالب دیگری وجود دارد که می‌توانید با کارت انجام دهید و ‌ برخی از این حرکات ترفندهای جادویی هستند‌ که به هنر «کاردیستری» معروف شده است. این اصطلاح کلمات «کارد» و «آرتیستری» را درهم می‌آمیزد و به هنر نمایشی اشاره دارد که از نظر بصری چشمگیر است و انجام آن‌ها تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. توضیح آن دشوار است‌، بنابراین به جای توضیح نگاهی به فیلم‌های مرتبط در اینترنت بیاندازید.

چگونه جوکر ابداع شد

در ابتدا هیچ جوکری در کارت‌ها نبود. اما در اواسط قرن نوزدهم‌، در ایالات متحده‌ جوکر به عنوان یک کارت آتو (ترامپ) در بازی یوشر Euchre ظاهر شد. کارت ‌ترامپ کارتی است که ارزشی فراتر از مقدار معمول آن دارد. یوشر در واقع نوعی از بازی Alsatian Juckerspiel است. نظریه‌های جایگزین ادعا می‌کنند که خاستگاه جوکر در کارت‌های تاروت ایتالیایی است که در آن کارتی بنام فول وجود دارد. صرف نظر از خاستگاه، دست ورق‌های 52 کارتی معاصر معمولاً دارای 2 یا 3 جوکر هستند.

 حقایق جالب

اکنون که ما 9 واقعیت نه چندان شناخته شده درباره کارت‌های بازی را دانستیم، وقت آن رسیده که چند واقعیت جالب را هم بدانیم. این موارد فقط اطلاعاتی جزئی هستند که هیچ چیز مشترکی ندارند‌، به جز این‌که با کارت‌ها مرتبط هستند:

  • آیا به 8 خشت نگاه کرده‌اید؟ اکنون‌ دوباره به آن نگاه کنید و خواهید دید که به غیر از 8 آشکار‌، یک مورد مخفی هم توسط حفره‌ها تشکیل شده است که در فضای منفی قرار دارد.
  • بسیاری از افراد خانه‌های کارتی درست می‌کنند‌، اما رکورد جهانی گینس برای بلندترین برج کارتی وجود دارد. برایان برگ‌، یک سازنده حرفه‌ای کارت‌ در سال 1992 یک رکورد رسمی به ثبت رساند. از آن زمان‌، او رکورد خودش را نشکسته است.
  • در ژاپن یک تخته کارت هانافودا Hanafuda وجود دارد که 12 خال و 4 کارت وجود دارد. در واقع نقش‌ها معکوس می‌شوند. علاوه بر این‌، در این دست ورق نیازی به حدس و گمان که این 12 خال با چه چیزی مطابقت دارند، وجود ندارد. آن‌ها به وضوح نمایانگر هریک از ماه‌های یک سال هستند.
  • اگر یک دست کارت نو داشته باشید بر اساس رنگ و خال‌، از آس تا شاه چیده شده است‌. اگر کارت‌ها را 8 بار با روش فارو Faro  بر بزنید مجدداً در حالت اولیه خود قرار می‌گیرند.

قبلی «
بعدی »

پربازدید ترین ها