صفحه اصلی / بازی های ورزشی / اوله گونار سولسشر ؛ ماشین گلزنی تعویضی منچستریونایتد

اوله گونار سولسشر ؛ ماشین گلزنی تعویضی منچستریونایتد

اوله گونار سولسشر ، متولد ۲۶ فوریه ۱۹۷۳ در کریستینسوندِ نروژ است. او از جوانی در تیم کلاسننگن نروژ حاضر شد و سرانجام در سال ۱۹۹۰ و در سن ۱۷ سالگی نخستین بازی اش را برای این تیم انجام داد.

اوله گونار سولسشر تعویض طلایی منچستر

او طی دوره پنج ساله حضورش در کلاسننگن در ۱۰۹ بازی ۱۱۵ بار گلزنی کرد تا میانگین بیش از یک گل زده در هر بازی را به ثبت برساند. در اواخر سال ۱۹۹۴ سولسشر در ازای ۲۰۰ هزار فرانک نروژ، به تیم دسته اولی مولده پیوست؛ او در دو فصل حضورش در مولده و طی ۵۴ بازی موفق به ثمر رساندن ۴۱ گل برای این تیم شد در ۲۱ جولای ۱۹۹۶، منچستریونایتد با به خدمت گرفتن بازیکن گمنامی چون اوله گونا سولسشر که برای افراد خارج از نروژ ناشناس بود، همه را متعجب کرد؛ این در حالی بود که سر الکس فرگوسن به شدت به دنبال مهاجم بلکبرن راورز یعنی آلن شیرر بود که در آن تابستان با ۱۵ میلیون پوند به نیوکاسل پیوست و به این ترتیب اوله گونارسولسشر تنها خرید تهاجمی آن فصل یونایتد شد. اوله طی ۱۱ سال حضورش در اولدترافورد ۶ لیگ برتر، ۲ جام حذفی، یک جام خیریه، یک لیگ قهرمانان اروپا و یک جام اینترکونتیننتال برد و سال گذشته پس از اخراج ژوزه مورینیو مربی موقت شیاطین سرخ شد. سولسشر بعد از ۱۴ پیروزی در ۱۹ بازی، در ۲۸ مارس ۲۰۱۹ قراردادی سه ساله با یونایتد امضا کرد و امیدوار است طی سال های آتی تیم را به روزهای خوبش بازگرداند.

«بکهام به شرینگهام، و سولسشر گلزنی می کند!»  گزارش استثنایی کلایو تیلدزلی روی این گل در سرتاسر جهان پخش شد و به یکی از ماندگارترین گزارش های تاریخ فوتبال تبدیل شد. کرنرِ دقیقه ۹۳ دیوید بکهام روی سر تدی شرینگهام نشست و او هم توپ را به اوله گونار سولسشر رساند تا مهاجم تعویضی سر الکس فرگوسن، توپ را با عبور از اولیور کان به تور دروازه بایرن مونیخ بچسباند. مهاجم ۲۶ ساله نروژی یونایتد که بیشتر به سبب چهره بچه گانه اش مشهور بود، پس از گلزنی فقط فریاد می زد و نمی توانست خوشحالی اش را با هیچ کلمه ای توصیف کند. این گل او باعث شد که همگان کامبک های پس از آن را با این کامبک مقایسه کنند و در نهایت کم ارزش جلوه داده شوند. منچستریونایتد همچنین سومین جام فصلش را به دست آورد تا سه گانه تاریخی تیم تکمیل شود؛ اتفاقی که شاید هرگز در فوتبال انگلیس تکرار نشود. سولسشر در حالی که تنها ۱۰ دقیقه از ورودش به زمین می گذشت، آن گل را زد و نشان داد که همین زمان اندک هم برای به ثمر رساندن چنین گل تاریخی ای کافی بود.

اوله گونار سولسشر

در واقع، سولسشر همواره به زمان اندکی برای گلزنی در یونایتد نیاز داشت و از این رو لقب «قاتلی با چهره کودکانه» به این گلزن نروژی داده شده بود. اوله گونار سولسشر به شکل غیرمنتظره ای در سال ۱۹۹۶ راه منچستریونایتد را در پیش گرفت و بعد از شش فصل درخشش و گلزنی در ترکیب تیم های نروژی، بدون اینکه زمان از دست دهد پیشنهاد یونایتد را پذیرفت و راهی تئاتر رویاها شد. نخستین گل اوله در لیگ برتر پس از اینکه تنها شش دقیقه از حضورش در زمین به عنوان یار تعویضی می گذشت به ثمر رسید. او گل تساوی بخش را در دیدار با بلکبرن به ثمر رساند و نشان داد که به زودی به بخش مهمی از منچستریونایتد تبدیل می شود. گونار در فصل نخست حضورش در لیگ برتر ۱۸ گل به ثمر رساند تا ارزش هایش را به هواداران شیاطین سرخ ثابت کند. این مهاجم نروژی خیلی زود وظیفه اش به عنوان شکارچی خط حمله یونایتد را انجام داد و با وجود اینکه طی دوران حضورش در اولدترافورد، اغلب نیمکت نشین ستارگانی چون کانتونا، کول، یورک، شرینگهام و فن نیستلروی بود اما همواره در جای درستی قرار می گرفت و بازدهی فوق العاده ای در تیم سر الکس فرگوسن داشت.

به فوریه، فصلی که منتهی به سه گانه تاریخی منچستریونایتد شد بر می گردیم، جایی که ۲۰ دقیقه مانده به پایان بازی با ناتینگهام فارست، یونایتد با حساب ۴-۱ از حریفش پیش بود و فرگوسن، سولسشر را برای حفظ نتیجه به زمین فرستاد. جیم رایان کمک مربی منچستریونایتد، پیش از ورود گونار به زمین به او گوشزد کرد که تیم به گل های بیشتری نیاز ندارد و او در زمین فقط با حفظ توپ، پاس دادن و رد و بدل کردن آن به سادگی به حفظ نتیجه بازی کمک کند. اما اوله هیچ وقت نمی توانست در محوطه جریمه آرام بگیرد. وقتی داور سوت پایان مسابقه را به صدا در آورد، اوله گونار سولسشر در فاصله ۱۲ دقیقه تا پایان بازی موفق به ثمر رساندن چهار گل در برابر ناتینگهام فارست شده بود و بار دیگر فرصت طلبی اش را به همگان ثابت کرده بود.

اوله گونار سولسشر

با وجود بیش از ۳۵۰ بازی در دوران طلایی یونایتد و به ثمر رساندن بیش از ۱۲۰ گل در ترکیب شیاطین سرخ، سولسشر هیچ وقت انتخاب اول سر الکس فرگوسن به عنوان مهاجم تیم نبود. با این حال به نظر می رسد که این موضوع تنها به جذابیت او در بین هواداران افزود. آن ها هفته به هفته و بازی به بازی منتظر بودند تا سولسشر از روی نیمکت بیاید و کارش که گلزنی بود را انجام دهد و سپس با سوت پایان مسابقه خودش را برای تکرار این کار در هفته آینده آماده کند. اوله گونار سولسشر همچنین در تیم ملی کشورش موفق به ثمر رساندن ۲۳ گل طی ۶۷ بازی ای که انجام داد شد و پس از اعلام بازنشستگی اش از فوتبال، خیلی زود روی نیمکت مولده که تیم دوران جوانی اش بود نشست و به دو قهرمانی پی در پی در لیگ برتر نروژ رسید‌. پس از دوران کوتاه ۶ ساله حضور سولسشر در نروژ به عنوان بازیکن که با افتخار بزرگی همراه نبود، کسب این جام بزرگترین موفقیت داخلی او محسوب می شود. در خارج از کشور، سولسشر شاهکار حیرت انگیزی رقم زد و منچستریونایتد را به افتخاری که پیش از آن هیچ تیم انگلیسی ای به آن دست نیافته بود رساند. از این رو اوله گونار سولسشر بی شک لایق جایگاهی در بین بهترین فوتبالیست های تاریخ نروژ است.

اوله گونار سولسشر

درباره َآوا

این مطالب را نیز ببینید!

آموزش شطرنج و آموزش شرط بندی بازی شطرنج

معرفی بازی شطرنج نحوه بازی شطرنج یکی از چالش برانگیزترین و در عین حال هیجان انگیزترین بازی …