صفحه اصلی / بازی های ورزشی / از لیونل مسی تا کریستیانو رونالدو ؛ تیم منتخب لالیگا در یک دهه گذشته

از لیونل مسی تا کریستیانو رونالدو ؛ تیم منتخب لالیگا در یک دهه گذشته

با پایان یافتن تدریجی سال ۲۰۱۹ و فرا رسیدن سال ۲۰۲۰ یک دهه پراتفاق فوتبالی دیگر به پایان خواهد رسید. به همین بهانه قصد داریم تا نگاهی به تیم منتخب ۱۱ نفره لالیگا در یک دهه اخیر بیندازیم. در این بین نام لیونل مسی و کریستیانو رونالدو هم دیده میشود.

از لیونل مسی تا کریستیانو رونالدو ؛ برترین های دهه اخیر لالیگا

دروازه بان: یان اوبلاک

یان اوبلاک به عنوان جانشین تیبو کورتوای بلژیکی در سال ۲۰۱۴ پا به ویسنته کالدرون گذاشت و به گران‌قیمت ترین دروازه بان وقت لالیگا تبدیل شد. او خیلی زود خودش را در اتلتیکو مادرید جا انداخت و سریعا جای گلر بلژیکی سابق روخی بلانکوس را در پایتخت اسپانیا گرفت. این دروازه بان اسلوونیایی در چهار فصل گذشته به عنوان بهترین دروازه بان لالیگا انتخاب شده و در حال حاضر باثبات ترین دروازه بان سطح اول فوتبال اسپانیا در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. او در طول این مدت اشتباهات کمی در چارچوب دروازه اتلتیکو مادرید داشته و از آن دسته بازیکنانی است که رئال مادرید و بارسلونا آرزوی حضور در تیمشان را دارند. بهترین عملکرد یان اوبلاک در رقابت‌های داخلی به فصل ۱۶-۲۰۱۵ باز می‌گردد، جایی که او در ۳۸ بازی‌اش تنها ۱۸ گل دریافت کرد و همین عملکردش کافی بود تا او را بالاتر از ستارگانی چون مارک آندره ترشتگتن، ویکتور والدز و کیلور ناواس در این لیست قرار دهیم.

یان اوبلاک

دفاع راست: دنی آلوز

گرچه دوران حضور دنی آلوز در لالیگا با جدایی‌اش از بارسلونا در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید اما این مدافع برزیلی یکی از بازیکنان کلیدی کاتالان‌ها در جریان سه‌ گانه آن‌ها به شمار می‌رفت. دنی آلوز با سرعت، توانایی‌های تکنیکی و قدرت بدنی بالایش به نقطه قوت بارسلونا در جناح راست خط دفاعی‌ در مقایسه با سایر رقبا تبدیل شده بود. با وجود اینکه آلوز تنها یک بار در تیم منتخب فصل لالیگا قرار گرفت اما نفوذ و تاثیر او بر موفقیت‌های بارسلونا گاها کمتر از آنچه که استحقاقش را داشته مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این‌ها، اخیرا شاهد فرم بسیار خوب این مدافع ۳۶ ساله در تیم ملی برزیل بودیم و قطعا این مسئله نشان دهنده استعداد خاص او می‌باشد.

دفاع وسط: جرارد پیکه

از یک بازیکن نیمکت نشین در منچستریونایتد تا تبدیل شده به یک ستاره در بارسلونا، انتقال جرارد پیکه به لالیگا تاثیر بسیاری بر افتخارات پرشمار این بازیکن در سال‌های اخیر گذاشت. او در خط دفاعی کاتالان‌ها همچون سد محکمی برابر مهاجمان حریف قرار می‌گیرد و عملکرد بسیار درخشانی در این باشگاه داشته است. این دفاع وسط اسپانیایی در افتخارات بارسلونا در یک دهه گذشته نقشی کلیدی را ایفا کرده است. او که طی دوران کوتاه حضورش در اولدترافورد موفق به قهرمانی در لیگ برتر، کامیونیتی شیلد و لیگ قهرمانان اروپا شده بود، در پیراهن بارسلونا به هشت قهرمانی در لالیگا، شش قهرمانی در کوپا دل ری، شش قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا، سه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، یک قهرمانی در سوپر کاپ اروپا و سه قهرمانی در جام جهانی باشگاه‌ها رسیده است.

دفاع وسط: سرخیو راموس

هر چه که در سال‌های اخیر جلوتر بیاییم متوجه پیشرفت شگرف سرخیو راموس در خط دفاعی رئال مادرید خواهیم شد. این مدافع باتجربه علاوه بر اینکه در کارهای دفاعی بی‌رحمانه عمل می‌کند، در زمان نیاز در نقش یک گلزن، ناجی تیمش می‌شود. توانایی‌های سرخیو راموس در پیراهن لوس بلانکوس و در مقابل دروازه حریفان در یک دهه اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و او از فصل ۱۱-۲۰۱۰ به بعد موفق به ثمر رساندن ۳۷ گل در رقابت‌های لالیگا شده است. در خط دفاعی او بیشتر به سبب مشکلات اخلاقی و کارت‌های زیادی که دریافت می‌کند شناخته می‌شود؛ سرخیو راموس در حال حاضر رکورد دار دریافت کارت در تاریخ لالیگا به شمار می‌رود. هرچند که این “هنرهای تاریک” گاها به سود مادریدی‌ها عمل کرده است.

دفاع چپ: مارسلو

دیگو مارادونا در سال ۲۰۱۱، مارسلو را بعد از کریستیانو رونالدو و لیونل مسی به عنوان سومین بازیکن برتر لالیگا بر شمرده بود. این در حالی است که مارسلو در طول یک دهه اخیر بازیکن ثابت رئال مادرید در جناح چپ خط دفاعی این تیم بوده است. او با سرعت و استعدادهای خدادادی‌ای که دارد به خوبی با توپ کار می‌کند و در کارهای دفاعی و تهاجمی لوس بلانکوس بسیار کارآمد ظاهر می‌شود. این دفاع چپ برزیلی از زمانی که به رئال مادرید پیوسته موفق به ثمر رساندن ۲۵ گل در رقابت‌های لالیگا شده و مهم‌تر از آن بارها و بارها جلوی گل زدن مهاجمان حریف را گرفته و بیش از ۳۰۰ بار در لالیگا بازی کرده است. او طی دوران حضورش در سانتیاگو برنابئو به چهار قهرمانی در لالیگا‌، دو قهرمانی در کوپا دل ری، سه قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا، چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، سه قهرمانی در سوپر کاپ اروپا و چهار قهرمانی در جام جهانی باشگاه‌ها رسیده است.

مارسلو

هافبک وسط: ژاوی هرناندز

ژاوی هرناندز هم محصول آکادمی فوتبال لاماسیا بود و طی ۱۷ فصل حضورش در بارسلونا، ۷۶۷ بار پیراهن این تیم را به تن کرد و موفق به ثمر رساندن ۸۵ گل شد. او همانطور که پپ گواردیولا عنوان کرد، مغز متفکر بارسلونا بود و با هوش و ذکاوتی که داشت در موفقیت‌های تیم طلایی بارسا بسیار موثر واقع شد. ژاوی با ثبت رکورد بیش از ۵۰۰ بازی لالیگایی، پیش از اینکه در سال ۲۰۱۵ راهی السد قطر شود با بارسا به ۸ قهرمانی در لالیگا، ۳ قهرمانی در کوپا دل ری، ۶ قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا، ۴ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، ۲ قهرمانی در سوپر کاپ اروپا و ۲ قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان رسید. او در حالی‌که ۳۴ سال سن دارد، مربی‌گری را از باشگاه السد آغاز کرده و بعید نیست که روزی روی نیمکت بارسلونا بشیند.

هافبک وسط: لوکا مودریچ

در فوتبال مدرن اروپا کمتر هافبک کامل و سطح اولی چون لوکا مودریچِ رئال مادرید را می‌توان پیدا کرد. این ستاره ملی پوش کروات از زمانی که در سال ۲۰۱۲ از تاتنهام جدا شد تا برای رئال مادرید در فوتبال اسپانیا بازی کند، دو بار به عنوان بهترین هافبک فصل لالیگا انتخاب شده و جالب اینکه برخی از منتقدان معتقدند که او استحقاق حضور در این لیست را ندارد. او با کارهای تیمی فوق العاده، درصد پاس‌های صحیح بسیار بالا و گل‌های راه دور زیبایی که به ثمر رسانده از آن دسته بازیکانی است که هر مربی‌ای آرزوی بهره بردن از او را در تیمش دارد. برنده توپ طلای سال ۲۰۱۸ که در پیراهن لوس بلانکوس به یک قهرمانی در لالیگا، یک قهرمانی در کوپا دل ری، دو قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا، چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، سه قهرمانی در سوپر کاپ اروپا و چهار قهرمانی در جام جهانی باشگاه‌ها رسیده، بالاتر از ستارگانی چون سرخیو بوسکتس و تونی کروس در لیست منتخب ۱۱ نفره ما قرار گرفته است.

هافبک وسط: آندرس اینیستا

اینیستا در سال ۲۰۰۲ فوتبالش را به طور حرفه‌ای آغاز کرد و طی ۱۶ فصل حضورش در بارسلونا موفق به ثمر رساندن ۵۷ گل در ۶۷۴ بازی‌اش برای این تیم شد و به ۹ قهرمانی در لالیگا، ۶ قهرمانی در کوپا دل ری، ۷ قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا، ۴ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، ۳ قهرمانی در سوپر کاپ اروپا و ۳ قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان شد. در نوامبر ۲۰۱۵، آندرس اینیستا بعد از دیگو مارادونا و رونالدینیو به سومین بازیکنی تبدیل شد که در سانتیاگو برنابئو توسط هواداران مادریدی‌ مورد تشویق قرار گرفت. این هافبک اسپانیایی با نشان دادن تمامی توانایی‌هایش در آن بازی موفق به ثمر رساندن یک گل و ثبت یک پاس گل شد و عملکرد درخشانی را از خودش به نمایش گذاشت. ثبات، کلیدی‌ترین بخش جدانشدنی از بازی اینیستا طی سال‌های حضورش در بارسلونا بود و کمتر کسی عملکردی ضعیف را از او به خاطر دارد. فرناندو تورس در سال ۲۰۱۲، طی مصاحبه‌ای درباره آندرس اینیستا گفته بود:

ما از ۱۵ سالگی در کنار یکدیگر بازی می‌کنیم و من هرگز هیچ بازی ضعیفی را از او به خاطر ندارم.

مهاجم: لیونل مسی

خاویر تباس، رئیس لالیگا چندی پیش اذعان کرده بود که نمی‌تواند لالیگا را بدون حضور لیونل مسی تصور کند و این حرف او قطعا قابل درک می‌باشد. فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا در طول یک دهه گذشته رکوردهای بزرگی را در بالاترین سطح فوتبال اسپانیا شکسته و به بهترین گلزن تاریخ این رقابت‌ها و رکورد دار بیشترین پاس گل در این بازی‌ها تبدیل شده است. لیونل مسی در طول فصل ۱۲-۲۰۱۱ موفق به ثمر رساندن ۵۰ گل در رقابت‌های لالیگا شد و به نظر می‌رسد که هیچ بازیکن دیگری در تاریخ این بازی‌ها موفق به تکرار چنین رکوردی نشود. گرچه برخی معتقدند که مسی بهترین بازیکن فوتبال جهان نیست اما بدون تردید او بهترین بازیکن رقابت‌های لالیگا در ده سال گذشته بوده است. او در نیوکمپ به ۱۰ قهرمانی در لالیگا، ۶ قهرمانی در کوپا دل ری، ۸ قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا، ۴ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، ۳ قهرمانی در سوپر کاپ اروپا و ۳ قهرمانی در جام جهانی باشگاه‌ها رسیده است و قطعا یاد او تا ابد در ذهن هواداران بلوگرانا باقی خواهد ماند.

لیونل مسی

مهاجم: آنتوان گریزمان

با وجود اینکه آنتوان گریزمان در بخش قابل توجهی از یک دهه اخیر زیر سایه کریستیانو رونالدو و لیونل مسی قرار گرفته اما قطعا برخی دستاوردهای او در لالیگا استحقاق تقدیر بیشتری را دارد. این مهاجم ملی پوش فرانسوی از دوران حضورش در رئال سوسیداد به عنوان جوانی مستعد گرفته تا پیوستنش به اتلتیکو مادرید و تبدیل شدن به رهبر خط حمله این تیم همواره نقش گلزنی سطح بالا را در تیم‌هایش ایفا کرده است. گریزمان در بازی‌های مهم بسیاری برای روخی بلانکوس گلزنی کرد و حالا هم در تلاش است تا خودش را در بارسلونا جا بیندازد. او بالاتر از هم‌تیمی جدیدش لوییز سوارز، نیمار و کریم بنزما در کنار لیونل مسی و کریستیانو رونالدو مثلث منتخب ما برای این لیست را تشکیل داده است.

مهاجم: کریستیانو رونالدو

گرچه کریستیانو رونالدو طی دوران حضورش در لالیگا تنها دو بار به قهرمانی در این مسابقات رسید اما قطعا یکی از دلایل اصلی جذابیت لالیگا در یک دهه اخیر بوده است. این فوق ستاره پرتغالی از زمان ورودش به سانتیاگو برنابئو در سال ۲۰۱۰ تا پیوستنش به یوونتوس در سال ۲۰۱۸، طی سه فصل متمایز از هم موفق به ثمر رساندن حداقل چهل گل لالیگایی شد و در فصل ۱۵-۲۰۱۴ با به ثمر رساندن ۴۸ گل رکورد قابل توجه و تاثیرگذاری را به ثبت رساند. با توجه به اینکه او رکورد بیشترین هت‌تریک در لالیگا را به ثبت رسانده و در جایگاه دوم برترین گلزنان تاریخ این رقابت‌ها قرار گرفته، می‌توان به راحتی اذعان کرد که رونالدو پیش از اینکه مادرید را به مقصد تورین ترک کند تاثیر خودش را به روی بالاترین سطح فوتبال اسپانیا گذاشته بود. رونالدو در دوران حضورش در برنابئو علاوه بر دو قهرمانی در لالیگا، به دو قهرمانی در کوپا دل ری، دو قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا، چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، دو قهرمانی در سوپر کاپ اروپا و دو قهرمانی در جام جهانی باشگاه‌ها رسید.

کریستیانو رونالدو

از میان ستارگان و استعدادهای بزرگی که در ۱۰ سال گذشته در لالیگا ظهور کردند، برخی از آن‌ها استحقاق حضور در این لیست را داشتند. سرخیو بوسکتس یکی از آن دسته بازیکن‌هاست؛ او به عنوان هافبک دفاعی بارسلونا در قلب خط میانی این تیم هنرنمایی می‌کند و نقشی کلیدی در موفقیت‌های داخلی یک دهه اخیر بلوگرانا داشته است. تونی کروس هم یکی دیگر از بازیکنانی است که استحقاق حضور در این لیست را داشت؛ او از زمانی که در سال ۲۰۱۴ بایرن مونیخ را به مقصد رئال مادرید ترک کرده، به بهترین پاسور رقابت‌های لالیگا تبدیل شده است. در خط دفاع، افرادی چون دیگو گودین، رافائل واران و جوردی آلبا در ۱۰ سال گذشته درخشان ظاهر شدند اما نامشان در این لیست از قلم افتاده است. اگر اندکی جلوتر برویم، در خط حمله لوییز سوارز و کریم بنزمایی را داریم که دو تن از بهترین مهاجمان یک دهه اخیر جهان فوتبال بودند اما جایی در لیست ما ندارند.

درباره Nazanin

این مطالب را نیز ببینید!

آموزش شطرنج و آموزش شرط بندی بازی شطرنج

معرفی بازی شطرنج نحوه بازی شطرنج یکی از چالش برانگیزترین و در عین حال هیجان انگیزترین بازی …