صفحه اصلی / بازی های ورزشی / از پله تا علی دایی ؛ ۱۰ گلزن برتر تاریخ بازی‌های ملی فوتبال جهان

از پله تا علی دایی ؛ ۱۰ گلزن برتر تاریخ بازی‌های ملی فوتبال جهان

کریستیانو رونالدو بعد از چهار گلی که در مقابل لیتوانی به ثمر رساند، حالا در لیست بهترین گلزنان تاریخ فوتبال ملی جهان به علی دایی نزدیک‌تر شده است. به همین بهانه قصد داریم تا در این لیست به ۱۰ گلزن برتر بازی‌های ملی بپردازیم.

از پله تا علی دایی ؛ برترین گلزنان ملی

۹.ماجد عبدالله – عربستان سعودی – ۱۴۷ بازی ملی و ۷۱ گل زده

عبدالله از ۱۷ سالگی وارد دنیای فوتبال شد و موفق به ثمر رساندن ۷ گل برابر روسیه، بلغارستان و ایران در تورنمنت جوانان ۱۹۷۷ شد. او در نخستین بازی‌اش برای تیم ملی بزرگسالان عربستان هم دوبار گلزنی کرد و بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۴ در ۱۴۷ بازی ملی موفق به ثمر رساندن ۷۱ گل شد. در المپیک ۱۹۸۴ او برابر برزیلی گلزنی کرد که دونگای جوان را در اختیار داشت؛ چهار سال بعد او به عربستان سعودی کمک کرد تا در Australia Bicentenary Gold Cup  به تساوی با آرژانتین برسد. عبدالله همچنین یک سال بعد روی زخم انگلیسی‌ها بعد از یورو ۸۸ نمک پاشید.

۹. میروسلاو کلوزه – آلمان – ۱۳۷ بازی ملی و ۷۱ گل زده

او از نخستین بازی ملی‌اش گلزنی‌هایش را شروع کرد و در جام جهانی ۲۰۰۲ به اولین بازیکنی تبدیل شد که پنج گل با ضربۀ سر می‌زند. کلوزه همچنین در جریان پیروزی ۷-۱ آلمان برابر برزیل در جام جهانی ۲۰۱۴، موفق به شکستن رکورد رونالدو شد تا بهترین گلزن تاریخ جام‌های جهانی لقب گیرد و در آخرین بازی ملی‌اش قهرمان جهان شود. کلوزه بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴، در ۱۳۷ بازی ملی‌اش ۷۱ گل زد و پنجاهمین گلش را هم در پیروزی ۴-۱ آلمان برابر انگلیس در جام جهانی ۲۰۱۰ به ثمر رساند. او در صدمین بازی‌اش برای مانشافت هم برابر آرژانتین بریس کرد تا آلمان ۴-۰ در آن بازی به پیروزی برسد. همه این‌ها در شرایطی بود که کلوزه از پدر و مادری آلمانی در لهستان متولد شده بود و وقتی اولین بار پا به این کشور گذاشت نمی‌توانست به زبان آن‌ها صحبت کند.

۹. کیناه فیری – مالاوی – ۱۱۵ ملی و ۷۱ گل زده

گرچه آمار دقیقی از گل‌ها و بازی‌های ملی فیری وجود ندارد اما او به نظر در بیش از هشت سال ۷۱ بار برای مالاوی گلزنی کرده است. فیری که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ هدایت تیم ملی مالاوی را هم به عهده داشت، ۴۳ گلش را در ۵۵ بازی دوستانه زده است؛ از جمله پنج گلی که در پیروزی ۵-۱ مالاوی برابر بوتسوانا در اکتبر ۱۹۷۷ به ثمر رساند. او بیشتر به سبب قهرمانی با مالاوی در جام شرق و مرکز آفریقا شناخته می‌شود؛ جایی که در پنج بازی از شش بازی آن تورنمنت، برای تیمش گلزنی کرد.

۸. ساندور کوچیس – مجارستان – ۶۸ بازی ملی و ۷۵ گل

به اواخر دهۀ ۴۰ و اوایل دهۀ ۵۰ بر می‌گردیم، جایی که مجارستان کابوس تیم‌های اروپایی بود. آن‌ها با وجود فرانس پوشکاش، یکی دیگر از بهترین گلزنان تاریخ را هم در اختیار داشتند. ساندور کوچیس با میانگین ۱.۱۰ گلی که در تیم ملی ثبت کرده عملکرد بهتری از پوشکاش در این زمینه داشته و همچون گرد مولر که در ۶۲ بازی ملی ۶۸ گل به ثمر رسانده است عمل کرده است. او در مجموع ۶۸ بازی ملی‌اش، ۷۵ بار گلزنی کرده است. کوچیس هفت بار در پیراهن تیم ملی مجارستان هت‌تریک کرده و در جریان پیروزی ۸-۳ تیم ملی کشورش برابر آلمان غربی در جام جهانی ۱۹۵۴، پوکر کرد و با ۱۱ گل زده آقای گل این رقابت‌ها شد.

۸. بشار عبدالله – کویت – ۱۳۳ بازی ملی و ۷۵ گل زده

بشار هیچ نسبتی با ماجد ندارد. بشار یکی از اعضای کویتی بود که دو بار برنده Gulf Cup شد و به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا هم رسید و بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۷، در ۱۳۳ بازی ملی ۷۵ بار گلزنی کرد. در سال ۲۰۰۰، عبدالله در جریان پیروزی ۲۰-۰ تیم ملی کشورش برابر بوتان ۸ گل زد. چهار روز بعد، او در برابر نپال هم پنج بار گلزنی کرد. گلزنی در برابر تیم‌هایی چون سنگاپور، فلسطین و ازبکستان به حضور او در این لیست کمک بسیاری کرد.

۷. پله – برزیل – ۹۲ بازی ملی و ۷۷ گل زده

اگر ۱۸ گلی که پله در ۲۱ بازی غیررسمی‌اش برای برزیل به ثمر رسانده است را حساب کنیم او در جایگاه دوم این لیست قرار می‌گیرد. با این وجود پله با به ثمر رساندن ۷۷ گل در ۹۲ بازی ملی‌اش در رده هفتم برترین گلزنان بازی‌های ملی قرار دارد. او در جام جهانی ۱۹۵۸ در حالی‌که تنها ۱۷ سال سن داشت برابر فرانسه در نیمه نهایی هت‌تریک کرد و در فینال هم مقابل سوئد بریس کرد. پله شش بار دیگر هم برای برزیل هت‌تریک کرد و در ۱۴ بازی‌اش در جام‌های جهانی موفق به ثمر رساندن ۱۲ گل و ثبت ۱۰ پاس گل شد. او صدمین گل برزیل در تاریخ جام جهانی را هم با گلش در فینال جام جهانی ۱۹۷۰ مقابل ایتالیا به ثمر رساند.

۶. حسین سعید – عراق – ۱۳۷ بازی ملی و ۷۸ گل زده

سعید بی‌شک بهترین فوتبالیست قرن عراق بوده و بیشترین تعداد بازی ملی در تاریخ فوتبال این کشور را هم انجام داده است. این مهاجم تک باشگاهی که تنها در تیم الطلبه بازی کرده به قهرمانی تیم ملی کشورش در جام خلیج فارسِ سال ۱۹۸۴کمک بسیاری کرد؛ او برابر عمان میزبان و کویت بریس کرد و مقابل عربستان سعودی هت‌تریک کرد. سعید در سال ۱۹۹۰ و در حالی‌که ۳۲ سال سن داشت، پس از اینکه تیم ملی عراق به دلیل مسائل داوری از شرکت در جام خلیج فارس کناره‌گیری کرد، از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

۵. گادفری چیتالو – زامبیا – ۱۰۸ بازی ملی و ۷۹ گل زده

به سال ۲۰۱۲ بر می‌گردیم، جایی که همه در فکر شکسته شدن رکورد گلزنی گرد مولر در یک سال میلادی توسط لیونل مسی بودند. در این بین فدراسیون فوتبال زامبیا اعلام کرد در همان سال ۱۹۷۲ که گرد مولر ۸۵ گل به ثمر رسانده بود، گادفری چیتالو ۱۰۷ گل زده است. چیتالو همچنین بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۰ در ۱۰۸ بازی ملی‌اش ۷۹ گل به ثمر رسانده بود. بهترین عملکرد چیتالو به المپیک ۱۹۸۰ مسکو بر می‌گردد، جایی که او برابر ونزوئلا و شوروی گلزنی کرد. در آوریل ۱۹۹۳، چیتالو در حالی‌که هدایت تیم ملی زامبیا را به عهده داشت در حادثه‌ای هوایی در سواحل جنوبی گابن به همراه بازیکنان و کادر فنی تیم کشته شد.

۴. کونیشیگه کاماموتو – ژاپن – ۸۴ بازی ملی و ۸۰ گل زده

کاماموتو اولین سوپراستار فوتبال ژاپن بود که در ۸۴ بازی ملی‌اش بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۷ موفق به ثمر رساندن ۸۰ گل شد. او با هت‌تریکی که برابر نیجریه کرد و دو گلی که مقابل فرانسه در یک چهارم نهایی به ثمر رساند، آقای گل المپیک ۱۹۶۸ مکزیک شد. ژاپن روی سکوی سوم المپیک قرار گرفت و امیدوار بود تا به جام جهانی ۱۹۷۰ صعود کند اما کاماموتو هپاتیت گرفت و سامورایی‌ها با شکست مقابل استرالیا و کره جنوبی در دور اول انتخابی از صعود به این رقابت‌ها بازماندند. او خیلی زود به میادین بازگشت و در سال ۱۹۷۲ موفق به ثمر رساندن ۱۵ گل در ۸ بازی ملی شد. کاماموتو بعد از بازنشستگی‌اش به سیاست و مدیریت باشگاه‌های فوتبال رو آورد.

۳. فرانس پوشکاش – مجارستان – ۸۵ بازی ملی و ۸۴ گل زده

بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۶، پوشکاش (که برای تیم نظامی بوداپست هونود بازی می‌کرد و مانند همه بازیکنان آن تیم درجه نظامی دریافت کرده بود) موفق به ثمر رساندن ۸۴ گل در ۸۵ بازی ملی‌اش شد که در این بین سه بار هت‌تریک کرد و در جریان پیروزی ۱۲-۰ تیمش برابر آلبانی چهار گل زد. او در المپیک ۱۹۵۲ که با مدال طلای مجارستان همراه شد چهار بار گلزنی کرد و سپس در سال‌های ۱۹۵۳ و ۱۹۵۴ که مجارستان با نتایج ۶-۳ و ۷-۱ مقابل انگلیس به پیروزی رسید نقشی کلیدی ایفا کرد. پوشکاش دو بازی پیش از فینال جام جهانی ۱۹۵۴ را از دست داد اما به بازی مقابل آلمان غربی رسید و برابر آن‌ها گلزنی هم کرد اما برتری دو گلۀ مجارستان در هشت دقیقه ابتدایی بازی کافی نبود و مانشافت با کامبکی تاریخی جام قهرمانی را از دست مجارها ربود.

۲. کریستیانو رونالدو – پرتغال – ۱۶۰ بازی ملی و ۹۳ گل زده

کریستیانو آرام آرام جایگاهش در این لیست را بهبود بخشیده است. در مارس ۲۰۱۷، او به همراه استرن جان از ترینیداد و توباگو ۷۰ گل ملی زده بود و ۱۱ نفر را بالاتر از خودش می‌دید. رونالدو با گلزنی در دیدار با مراکش در جام جهانی ۲۰۱۸، فرانس پوشکاش را هم پشت سر گذاشت و حالا تنها یک نفر بالاتر از او قرار دارد. او همواره در دیدارهای دشوار به کمک پرتغال آمده است؛ همانطور که در دور برگشت پلی آف جام جهانی ۲۰۱۴، با هت‌تریکش برابر سوئد موجب صعود آن‌ها به این رقابت‌ها شد. در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ هم روبرت لواندوفسکی بیش از رونالدویی گلزنی کرد که تنها در دو بازی موفق به باز کردن دروازه حریفان نشده بود.

۱. علی دایی – ایران – ۱۴۹ بازی ملی و ۱۰۹ گل زده

وقتی که هرتابرلین در دور گروهی لیگ قهرمانان اروپای ۱۹۹۹ با نتیجه ۲-۱ چلسی را برد، این بهترین گلزن تاریخ بازی‌های ملی بود که جلوتر از فرانک لبوف در ترکیب تیم قرار داشت؛ علی دایی پیش از پایان نیمه اول با دو گلی که زد تیمش را با نتیجه ۲-۰ از آبی‌های لندنی پیش انداخت. علی دایی طی ۱۴۹ بازی ملی‌اش بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۶ موفق به ثمر رساندن ۱۰۹ گل شد. علی دایی دو بار در پیراهن تیم ملی پوکر کرده است؛ یک بار در جام ملت‌های آسیای ۱۹۹۶ برابر کره جنوبی و بار دیگر برابر لائوس در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶. با این وجود علی دایی در برابر تیم‌های قدرتمند موفق به گلزنی نشد و جام‌های جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ را بدون حتی یک گل زده ترک کرد. با این حال علی دایی در جریان پیروزی ۲-۱ ایران برابر آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ موفق به ثبت یک پاس گل شد.

علی دایی

درباره Nazanin

این مطالب را نیز ببینید!

آموزش شطرنج و آموزش شرط بندی بازی شطرنج

معرفی بازی شطرنج نحوه بازی شطرنج یکی از چالش برانگیزترین و در عین حال هیجان انگیزترین بازی …