صفحه اصلی / بازی های ورزشی / از کنی دالگلیش تا وینسنت کمپانی ؛ هفت بازیکن – مربی مشهور تاریخ فوتبال

از کنی دالگلیش تا وینسنت کمپانی ؛ هفت بازیکن – مربی مشهور تاریخ فوتبال

به بهانه حضور وینسنت کمپانی ، کاپیتان سابق منچسترسیتی در بلژیک و پیوستن به تیم اندرلخت به عنوان بازیکن و مربی، در این مطلب قصد داریم به ۷ بازیکن – مربی مشهور دنیای فوتبال مثل کنی دالگلیش بپردازیم.

از کنی دالگلیش تا وینسنت کمپانی ؛ مربی – بازیکن های معروف

در این رشته پرهوادار به ندرت شاهد حضور بازیکنانی بوده‌ایم که توامان به عنوان مربی و بازیکن در مستطیل سبز مشغول به فعالیت باشند. وینسنت کمپانی در سال ۲۰۱۹ به عنوان بازیکن و مربی در اندرلخت مشغول به کار شد و همه را به یاد روزهای دهۀ ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ انداخت که بازیکن – مربی‌ها نقش ویژه‌ای در این ورزش داشتند. با ما همراه باشید و داستان چند تن از موفق‌ترین بازیکن – مربی‌ها را بخوانید.

کنی دالگلیش – لیورپول

کنی دالگلیش همواره در آنفیلد به سبب کارهایی که داخل و خارج از زمین برای لیورپول کرد به یاد آورده می‌شود. او طی چهارده سال حضورش در بندر مرسی ساید، قرمزها را به دستاوردهای بسیاری رساند. کنی دالگلیش که زاده گلاسگوی اسکاتلند بود در سال ۱۹۸۵ هدایت لیورپول را به عهده گرفت و جانشین جو فاگان شد. کنی دالگلیش تا سال ۱۹۹۰ که از فوتبال خداحافظی کند به عنوان مربی و بازیکن در تیم مشغول به کار بود. او طی دوران حضورش در جمع قرمزها به عنوان مربی و بازیکن موفق به کسب سه قهرمانی در سطح اول فوتبال انگلیس، دو قهرمانی جام حذفی و یک قهرمانی لیگ کاپ شد و در اولین فصل حضورش هم نخستین دوگانه تاریخ باشگاه را به دست آورد. کنی دالگلیش در میانه‌های فصل ۹۱-۱۹۹۰ از مربیگری لیورپول برکنار شد اما خیلی زود به دنیای مربیگری برگشت و در اکتبر ۱۹۹۱ هدایت بلکبرن راورز را به عهده گرفت و روی نیمکت این تیم به قهرمانی لیگ برتر در سال ۱۹۹۵ رسید.

کنی دالگلیش

گلن هادل – سوئیندون تاون و چلسی

گلن هادل که به عنوان یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال انگلیس شناخته می‌شود، با حضور روی نیمکت باشگاه سوئیندون تاون به عنوان مربی و بازیکن در فاصلۀ سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ کارش در عرصه مربیگری را آغاز کرد. او سپس در فصل ۹۴-۱۹۹۳ به عنوان مربی و بازیکن چلسی شروع به کار کرد و آبی‌ها را فینال جام حذفی رساند اما در آنجا شکست سنگینی برابر منچستریونایتد متحمل شدند. هادل در نخستین فصل مربیگری‌اش در چلسی، کار را در رده چهاردهم جدول به پایان برد و طی دو سال بعدی دو ردۀ یازدهمی متوالی به دست آورد. با وجود عملکرد ضعیف در لیگ، تیم هادل با حضور ستارگانی چون رود گولیت و مارک هیوز که در زمان او وارد باشگاه شدند، در تورنمنت‌ها نتایج خوبی می‌گرفت. گلن هادل سرانجام در سال ۱۹۹۶ استمفورد بریج را ترک کرد تا هدایت تیم ملی انگلیس را به عهده گیرد.

رود گولیت – چلسی

بعد از خروج گلن هادل، چلسی بازهم شاهد یک بازیکن-مربی دیگر بود و این بار نوبت رود گولیت بود تا به اولین مربی هلندی تاریخ لیگ برتر تبدیل شود. وقتی که گولیت کارش را به عنوان بازیکن و مربی در چلسی آغاز کرد تنها ۳۳ سال سن داشت و با شروعی فوق العاده به طلسم ۲۶ ساله ناکامی تیم در کسب جام پایان داد و در فصل اول حضورش به قهرمانی در جام حذفی رسید. با وجود اینکه گولیت به عنوان مربی چلسی در حال پیشرفت کردن بود، به دلیل درگیری با رئیس بعدی باشگاه یعنی کن بیتس، از نیمکت آبی‌ها اخراج شد.

جانلوکا ویالی – چلسی

چلسی برای سومین بار متوالی از یک بازیکن – مربی استفاده کرد و این بار نوبت به جانلوکا ویالی رسید که جا پای رود گولیت بگذارد و هدایت تیم را از میانه‌های فصل ۹۸-۱۹۹۷ به عهده گیرد. ویالی که توسط خود گولیت برای چلسی خریداری شده بود، تیمش را بر اساس بازیکنان اصلی مربی اسبقش پایه‌ریزی کرد و موفق شد تا پنج جام را بالای سر ببرد. ستاره سابق باشگاه یوونتوس و تیم ملی ایتالیا موفق شد تا به عنوان بازیکن و مربی در چلسی به قهرمانی در جام حذفی، لیگ کاپ، جام برندگان جام اروپا، سوپر کاپ و چریتی شیلد برسد. او همچنین چلسی را به یکی از تیم‌های بالای جدول لیگ برتر تبدیل کرد و در اولین فصل کامل حضورش لیگ را در جایگاه سوم به پایان برد. ویالی در ابتدای فصل ۰۱-۲۰۰۰ استمفورد بریج را ترک کرد و جایش را به هم وطنش کلودیو رانیری داد.

ویالی

گرام سونس – رنجرز

گرام سونس که یکی از بهترین هافبک‌های نسل خودش بود، ورودش به عرصۀ مربیگری را در سال ۱۹۸۶ آغاز کرد؛ وقتی که رنجرز او را از سمپدوریا جذب کرد. ستاره سابق لیورپول، در دوران حضورش در رنجرز سه بار قهرمان لیگ برتر اسکاتلند شد و چهار بار هم در جام حذفی اسکاتلند قهرمان شد تا سرانجام در سال ۱۹۹۱ به آنفیلد بازگردد و جانشین کنی دالگلیش روی نیمکت لیورپول شود. سونس هدایت باشگاه‌های بسیاری از جمله گالاتاسرای، تورینو، بنفیکا، ساوتهمپتون و بلکبرن راورز را به عهده گرفت و بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ آخرین دوره مربیگری‌اش را در نیوکاسل یونایتد پشت سر گذاشت.

برایان رابسون – میدلزبورو

برایان رابسون وقتی در سال ۱۹۹۴ به عنوان بازیکن و مربی به میدلزبورو پیوست، به دوران درخشان ۱۳ ساله‌اش در منچستریونایتد پایان داد. هافبک سابق تیم ملی انگلیس در اولین فصل حضورش در میدلزبورو جواز حضور در لیگ برتر را به دست آورد. رابسون طی دوران حضورش در بورو بازیکنان بزرگی چون فابریزیو راوانلی را از یوونتوس جذب کرد و در کنار آن از ستارگانی نظیر جونینیو، بازیساز برزیلی در تیمش استفاده کرد. فصل ۹۷-۱۹۹۶ اما برای بورو بسیار بد تمام شد، جایی که آن‌ها به چمپیونشیپ صعود کردند و در فینال جام حذفی و لیگ کاپ با قبول شکست مقابل رقبایشان از قهرمانی بازماندند.

وینسنت کمپانی – اندرلخت

وینسنت کمپانی در انتهای فصل ۱۹-۲۰۱۸ از منچسترسیتی خارج شد و به باشگاه دوران جوانی‌اش یعنی اندرلخت رفت تا در ۳۳ سالگی به عنوان بازیکن و مربی برای آن‌ها نقش آفرینی کند. وینسنت کمپانی ، کاپیتان سابق منچسترسیتی بعد از شش ساعت مذاکره با مدیر ورزشی تیم، فرانک آرنسن این مسئولیت را پذیرفت. آرنسن در این‌باره می‌گوید:

من از تصمیم او بسیار متعجب شدم و وقتی باهم به خانه رفتیم به طور کامل با وینسنت کمپانی به توافق رسیدم.

وینسنت کمپانی ، مدافع تیم ملی بلژیک شروع سختی در اندرلخت داشت و تصمیم گرفت تا از مربیگری تیم کناره‌گیری کند و فقط به عنوان بازیکن به کارش ادامه دهد. مارک دگریس مهاجم سابق اندرلخت در مورد این شک و شبهات گفت:

کمپانی یک آدم ساده است اما حس می‌کنم او فکر می‌کند که خداست. برخی از افراد مشغول هستند اما برخی بیش از حد کار می‌کنند. کمپانی باید در این‌باره فکر کند، زیرا برای همه چیز محدودیت‌هایی وجود دارد.

وینسنت کمپانی

درباره Nazanin

این مطالب را نیز ببینید!

آموزش شطرنج و آموزش شرط بندی بازی شطرنج

معرفی بازی شطرنج نحوه بازی شطرنج یکی از چالش برانگیزترین و در عین حال هیجان انگیزترین بازی …