صفحه اصلی / معرفی ورزش ها / بازی بولینگ – هر آنچه باید از بازی هیجان‌انگیز بولینگ بدانید

بازی بولینگ – هر آنچه باید از بازی هیجان‌انگیز بولینگ بدانید

هر آنچه باید از بازی هیجان‌انگیز بولینگ بدانید

 

شاید تجربه‌اش را داشته باشید.بعد از پوشیدن کفش‌های مخصوص و انتخاب توپی که با وزن بدنتان هماهنگی داشته باشد ، نوبت نشانه گرفتن و تمرکز است. دستی را که توپ را با آن گرفته‌اید، در هوا تاب می‌دهید و روی محل قرار گرفتن پین‌ها تمرکز می‌کنید و بوووم ! توپ روی لاین مخصوص قل می‌خورد و بسته به تمرکز و نشانه گیری و البته کمی هم چاشنی شانس پین‌ها را نقش زمین می‌کند و در نهایت شما صاحب امتیاز بیشتر و بیشتر می‌شوید و… دوباره و دوباره طعم شیرین نشانه گیری آن هم با یک توپ سنگین را امتحان می‌کنید.
بدون اغراق بولینگ از آن تفریحات یا بهتر است بگوییم ورزش‌هایی است که در این چند سال حسابی به ذائقه ما خوش نشسته است.هر چند تاریخچه‌اش می‌گوید از صدها سال پیش تا به امروز دل خیلی‌ها را با خود همراه کرده اما دست کم در همین تهران خودمان سابقه دل بستن به این بازی محبوب و پر طرفدار زیاد نیست .چند سالی است که تک و توک باشگاه‌های بولینگ در بعضی از مناطق تهران سر برآورده‌اند و اتفاقا در همین مدت کوتاه هم هواداران و طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.
می‌گویند ورزش بولینگ؛ هم می‌شود اسمش را گذاشت ورزش و هم می‌شود گفت‌‌ تفریح. یعنی بولینگ از آن معدود ورزش‌هایی است که هم طرفداران حرفه‌ای دارد و هم هر کسی که در یک عصر تعطیل‌، به دنبال یک تفریح لذت بخش باشد‌، می‌تواند سری به باشگاه‌های بولینگ بزند.البته باشگاه‌های لوکس و نوساز سال‌های جدید را که کنار بگذاریم در کمال تعجب می‌شود رد پای اولین باشگاه بولینگ تهران را در سال‌های ۱۳۳۵پیدا کرد.
در آن سال اولین باشگاه بولینگ، در سعادت آباد تهران با ۱۲ خط طبق استاندارد جهانی به صورت غیراتوماتیک افتتاح شد و مورد استفاده قرار گرفت. در این باشگاه کارگری با لقب «پین بوی» (پسر پین) مهره‌ها یا همان پین‌ها را جمع کرده و سپس می‌چید. متاسفانه حالا بعد از گذشت ۴۳ سال ساختمان بولینگ تهران در حد فاصل میدان کاج و خیابان علامه به صورت یک ملک متروکه  پابرجاست.در این گزارش چرخ کوتاهی در باشگاه‌های پر رونق بولینگ تهران می‌زنیم و با قواعد و تجهیزات و البته مهارت‌های مورد نیاز برای این بازی آشنا می‌شویم.
در واقع بولینگ از زمان های قدیم به عنوان بازی در کشورهای مختلف وجود داشته و با مروری بر تاریخچه آن متوجه خواهیم شد که این بازی در چه زمان و مکانی به یک ورزش رسمی تبدیل شده است . بولینگ ابتدا به عنوان بازی ۵۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در مصر وجود داشته است .بازیهای اولیه با سنگی گرد به جای توپ که از بین سه قطعه سنگ مرمر به ۹ سنگی که به شکل گنبد و به جای پین چیده شده بود ، بصورت چرخشی پرتاب می شده است . این بازی در دانمارک با پرتاب توپ گرد سنگی از فاصله ۶۰ پائی ( حدود ۲۰ متر ) به سمت هدفهای سنگی به جای پین انجام می گرفت . این همان ۶۰ پائی است که امروزه بعنوان اصل اول در بولینگ با ۱۰ پین نیز بکار می رود.

تاریخچه مسابقات بولینگ

مسابقات بولینگ از قاره اروپا و کشورهای اسکاندیناوی شروع و بعدها توسط نویسنده ای به نام واشنگتن ایرویک در کتاب مشهور به سوی هدف در سال ۱۸۱۸ با شناختی از پینهای ساخت آمریکا به شکل کنونی به آمریکا کشیده شده است . این بازی در کشورهای مختلف با قوانین و تجهیزات اولیه متفاوتی انجام می شد و در واقع علت و زمان تبدیل ۹ پین در اروپا به ۱۰ پین در آمریکا ، هنوز مشخص نیست . بولینگ در قرن ۱۹ شهرت بسیاری پیدا کرد و برای اولین بار در شهر باوری آمریکا انجمن ملی بولینگ تاسیس شد.

اصطلاحات بازی

اسپلیت

دو دسته پین باقیمانده که با توپ بعدی نمی ریزد. حتما باید پین ۱ افتاده باشد تا اسپلیت محسوب شود.

اسپر

پینهای آزاد و تکی که با پرتاب توپ بعدی می ریزد.

استرایک

زدن کل پینها با پرتاب اولین توپ

میس

عدم موفقیت در زدن پینها

تپ

جا ماندن یکی از پینهای سمت چپ که معمولا پین شماره ۷ یا ۱۰ است.

واش

اوت شکست در گرفتن پین با توپ دوم و جاگذاری پین شماره ۱.

چاپ

با توپ دوم از یک فریم پینی را از بین چند پین باقیمانده بزنیم و باز هم پینی بماند یا اگر فقط یک پین باقی مانده بود و پس از توپ دوم هنوز همان یک پین بماند.

 

معنی بولینگ چیست؟

دوست دارید بدانید معنی بولینگ چیست ؟ این بازی هیجانی که امروزه در تمام دنیا از سال ۱۸۹۵ قوانین خاص خود را دارد در تمامی کشور ها مورد استقبال زیادی قرار گرفته است و افراد زیادی به دنبال فیلم بازی بولینگ و مطالب مهم در این خصوص هستند تا مهارت های لازم این ورزش را کسب کنند. برای اینکه پاسخ سوال خود یعنی معنی بولینگ چیست را دریافت کنید باید بگوییم معنی بولینگ عبارت است از انداختن توپ بر روی ریل و ریختن تمامی پین ها بر روی زمین می باشد.

شما برای بازی کردن علاوه بر یادگیری مهارت های لازم و تکنیک های این بازی نیاز به تهیه توپ و کفش مخصوص هستید. سپس باید بدانید معنی بولینگ چیست تا بتوانید توپ را بر روی ریل پرتاب کنید. برای این منظور باید توپ را از روی ریل بردارید و با هر دو دست خود بگیرید. سپس بازو هایتان را خم کنید و به سمت مسیر ورودی این بازی بروید. در اخر هم با مهارت کافی و تکیه بر مهارت های یاد گرفته شده انگشت خود را داخل توپ کرده و به سمت پین ها پرتاب کنید.

 

قیمت بولینگ

بازی بولینگ مدت‌ کمی نیست که به عنوان یکی از تفریح‌های رایج در ایران مطرح شده است. بولینگ بازی چندان گرانی محسوب نمی‌شود اما برخی از قیمت‌های بالای آن به ۷۰ هزار تومان برای هر نفر هم ممکن است برسد. اما حدود قیمت کلی در شهرهای مختلف زیر ۵۰ هزار تومن برای هر نفر است. حتی در سایت‌های تخفیف برای این بازی نفری ۷ هزار تومن هم می‌توانیم پیدا کنیم و از این بازی لذت ببریم.

 

قوانین بازی

هر بازی بولینگی ۱۰ مرحله دارد که به آن فریم می‌گویند و در هر فریم هر نفر می‌تواند دو بار توپ را به سمت پین‌ها پرتاب کند. تعداد پین بولینگ‌هایی که در مجموع دو پرتاب هر فریم انداخته می‌شوند امتیاز آن فریم حساب می‌شود و به کل امتیازات هر بازیکن اضافه می‌گردد.

اگر بازیکن بولینگ نتواند در یک بار انداختن گوی هیچ یک از پین‌ها را بیندازد، به ضربه او میس می‌گویند.
امتیاز کامل و نهایی در بازی بولینگ ۳۰۰ است
نحوه گرفتن صحیح توپ در این بازی اهمیت زیادی دارد و می‌تواند عامل برد یا باخت شما باشد. انگشتتان را تا بند دوم انگشت داخل سوراخ ببرید. این سوراخ‌ها نباید خیلی تنگ یا خیلی گشا باشند و در عین حال باید به اندازه‌ای باشند که انگشت به راحتی درون آن‌ها قرار گیرد.

بهترین حالت دادن زاویه کمی به توپ است. اگر میخواهیم تعداد بیشتری پین را مورد اصابت قرار دهیم، برای افراد راست دست بین پین ۱ و پین ۳ انتخاب کنیم و برای افراد چپ دست جایی بین پین ۱ و ۲

روش بازی بولینگ

بولینگ,امتیازگیری در بولینگ,مسابقات بولینگ
بولینگ از آن ورزش‌هایی است که هم تفریح و هم ورزش به حساب می‌آید

 

یک بولینگ باز باید بداند که توپی که انتخاب می کند با وزن بدنش تناسب دارد یا نه؟ امکان دارد توپ را روی پای خودش رها کند! شتابی که می گیرد به اندازه هست یا نه؟ امکان دارد سرعتش زیاد باشد و به همراه توپی که می غلتاند خودش هم به زمین بخورد. و از همه مهم تر میتواند اصلا این بازی را انجام دهد یا نه؟ زیرا ممکن است توپ را درست نغلتانده و توپ نرسیده به پین ها از حرکت بایستد!

 

مسیر حرکت توپ در بولینگ، ۱۰۵ سانتیمتر عرض و ۱۸ متر طول دارد و دو طرف آن کانال هایی قرار دارد که برای جمع آوری توپ های منحرف شده طراحی شده اند. عرض کلی این مسیر بهمراه کانال های اطراف آن، ۱۵۳ سانتیمتر است. این مسیر باریک سبب می شود که افراد نتوانند در جهتی که برای انداختن تمام پین ها ضروری است، بطور مداوم توپ خود را پرداخت کنند. اکثر بازیکنان باتجربه، با پرتاب توپی که حرکت چرخشی جنبی دارد، به این مشکل چیره می شوند.در آغاز مسیر پرتاب یک خط خطا قرار دارد :در‌صورتی‌که هر بخش از بدن پرتاب کننده، بعد از پرتاب توپ این خط یا جلوتر از آنرا لمس کند، آن پرتاب خطا است و هر پینی که بر اثر اصابت آن توپ بیفتد، امتیازش صفر است.

 

در صورتیکه پرتاب کننده در نخستین پرتاب یک فریم خود دچار خطا شده باشد، اجازه یک پرتاب در یک مسیر جدید به او داده خواهد شد و درصورتی که در این پرتاب هر ۱۰ پین به زمین بیفتند، بعنوان یک ضربه اسپیر درنظرگرفته می شود. در پشت خط خطا، یک مسیر حدوداً پنج متری برای سرعت گرفتن و در دست گرفتن کنترل دقیق توپ پیش از پرتاب آن وجود دارد. ۱۸ متر بعد از خط خطا، جایی که مسیر پرتاب توپ به پایان میرسد ، یک قسمت محکم و مقاوم دربرابر ضربه با عمق ۹۱ سانتیمتر و عرض ۱۰۵ سانتیمتر وجود دارد که« محل پین ها» نام دارد که ردیف پین ها روی آن گذاشته می شود.

 

امتیازدهی در بولینگ

امتیاز دهی این ورزش اتوماتیک بوده و به کمک دوربین و توسط نرم‌افزار انجام می شود. حدود ۳ ثانیه بعد از عبور توپ از جلوی حسگر توپ، عکسی به وسیله دوربین گرفته می شود. به کمک تکنیک های پردازش تصویر تعداد پین های ریخته شده شمارش می شود، بعد از آن به وسیله نرم‌افزار ، عملیات محاسبه امتیاز صورت می گیرد.

 

هر پین افتاده یک امتیاز دارد. درصورتی که در یک ضرب تمام پین ها ریخته شود امتیاز ۲ ضرب بعدی، ۲ برابر محاسبه می شود که وضعیت استرایک است به عنوان مثال در صورتیکه یک بازیکن ضربه استریک داشته باشد و بعد از آن امتیاز ۷ و بعد ۲ امتیاز کسب کند، ارزش امتیاز استریک وی ۱۰+ ۷+ ۲ یا ۱۹ است. ولی به جهت دیگر در صورتیکه در ۲ ضرب پین ها ریخته شود، امتیاز ضرب بعدی ۲ برابر محاسبه می شود که به این حالت اسپیر گفته میشود.

 

توپ بولینگ :

 

 وزن توپ های بولینگ به پوند محاسبه می شود. به ظاهر رنگی این توپ ها نگاه نکنید، حسابی سنگین هستند. از ۶ پوند تا ۱۶ پوند. هر پوند هم ۴۵۰ گرم است. با این حساب سبک ترین توپ بولینگ هم ۲کیلو و ۷۰۰ گرم وزن دارد. پس حواستان باشد که با دست ضعیف یا آسیب دیده نمی شود سراغ این ورزش رفت.
هر کسی برای انتخاب توپ باید به دو نکته توجه کند، وزن توپ و اندازه جای انگشتان. باید توپی را انتخاب کنید که از پس پرتاب کردنش بر بیایید. اندازه انگشتتان هم باید به این سه سوراخ روی توپ بخورد تا با کنترل آن را بغلتانید.لایه رویی توپ ها پلی اتیلن است. در مرکز توپ ها یک فرم استوانه شکل با جنسی شبیه گچ وجود دارد با تعدادی زا ئده که به چرخیدن توپ کمک می کنند و جهت آن را هم تعیین می کنند.
به توپ های معمولی و آماتور که بیش تر برای تفریح هستند، هاوس بال می گویند. که وقتی به یک سالن بولینگ می روید در اختیارتان می گذارند.قیمت شان هم همان حوالی ۱۵تا ۲۰ هزار تومان است.ماجرای توپ های حرفه ای کمی فرق می کند. هر بازیکنی توپ شخصی خودش را دارد. و برای یک توپ حرفه ای بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه می کنند.

 

 کفش بولینگ :

 

بولینگ کفش مخصوص خودش را دارد. یکی به خاطر اینکه کفش های معمولی روی لاین سر نمی خورند. بعد هم چون کفش های معمولی کف سالن را کثیف می کنند و کیفیتش از بین می رود. بسته به اینکه چپ دست یا راست دست هستید کف یک لنگه از کفشتان یک کفی دارد تا روی لاین سر بخورید و پرتاب خوبی داشته باشید.
کفش های معمولی که در سالن های بولینگ هم بهتان می دهند ۱۵هزار تومان قیمت دارند. وقتی هم که برای بازی می روید ۵۰۰ تومان هزینه اجاره کفش برای یک ساعت است.
کفش های حرفه ای: ۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارند. یک حسن شان هم این است که می شود کفی مخصوص آن را وقتی کهنه می شود عوض کرد و یک کفی چسبی جدید چسباند.

 

سالن بولینگ :

مجموعه های ورزشی به طور میانگین ۱۰ لاین برای بازی دارند و روی هر لاین حداکثر ۴ نفر می توانند بازی کنند. کف سالن کاملا پارکت است. قسمت میانی لاین تا یک سوم انتهایی را، روغن می زنند تا توپ سر بخورد. دو قسمت کناری لاین را هم کاتر یا اصطلاحا جوب می گویند که اگر توپ تان وارد آن شود از قسمت اصلی خارج شده و دیگر به پین ها برخورد نمی کند.
این فلش هایی هم که کف لاین می بینید برای هدف گیری بهتر است.برای هر ساعت بازی روی یک لاین ۲۰ تا ۲۶ هزار تومان باید هزینه کنید که بین تعداد نفرات تقسیم می شود.اگر هم عضو یکی از مجموعه های ورزشی شوید، حق عوضیت می پردازید و برای ساعت های بازی تخفیف می گیرید. فقط یادتان باشد که از قبل برای آخر هفته برنامه ریزی کنید و اگر می خواهید خوش بگذرانید یک لاین رزرو کنید، چون خیلی از باشگاه شلوغ هستند.

 

پین بولینگ :

پین همان ۱۰ هدف چوبی است که در انتهای لاین می بینیم. جنس این پین ها ابتدا تمام چوب بود ولی بعدها به خاطر جلوگیری از شکستگی آن ها روی شان لایه ای از فایبرگلاس تعبیه کردند.
طول شان ۲۵ سانتی متر است و ۱ کیلو و ۳۸۰ گرم وزن دارند. پین ها به صورت مثلثی و با فاصله ۲۰ سانتی متر از هم چیده می شوند. و همه امتیازات بسته به تعدادی پینی دارد که شما در هر بار می توانید بریزید.

 

مانیتور بولینگ :

 

این مانیتورها که می بینید. همان صفحه امتیاز است. و برای هر بار ضربه زدن تعداد پین های ریخته شده، امتیازتان و سرعت توپی که پرتاب کردید را برایتان نشان می دهد. برای هر چهار نفری که بازی می کنند که در یک ردیف بازی می کنند، دو دوربین بالای لاین نصب شده است که این ها را محاسبه می کند.

 

تیبل بولینگ :

 

تیبل یک ست کامل است، شامل دستگاهی که پین ها را می چیند، توپ ها را برمی گرداند و دستگاه دست خشک کن می شود.وقتی که توپ را پرتاب می کنید این دستگاه توپ های ریخته شده را جمع می کند و بعد از آن هم ۱۰ پین جدید برایتان می چیند.

توپ را هم از زیر لاین به دستگاهی که کنارتان است برمی گرداند. در انتهای تیبل هم یک دستگاه با باد سرد تعبیه شده است تا وقتی هنگام بازی دست تان عرق کرد با باد آن خشک کنید.ـ این دستگاه هایی هم که می بینید پشت ماجراست. که توپ ها را جمع می کند و دوباره می چیند. دو نفر هم همیشه آنجا مراقب هستند که اگر دستگاه ها گیر کرد درست شان کنند.

 

دستگاه سوراخ کردن توپ :

 

وقتی بازی حرفه ای می شود هرکسی توپ های خودش را دارد. توپ های حرفه ای را که می خرند رویشان هیچ سوراخی ندارند. با این دستگاه و مته های مخصوصش که می بینید سه سوراخ به اندازه انگشت شصت و دو انگشت میانی روی توپ ایجاد می کنند.

 

ساک :

 

ساک ورزشی و تجهیزات اضافه سلیقه ای است و هر کسی با توجه به بودجه اش هزینه می کند. برای ساکی مثل چیزی که در عکس می بینید باید بین ۱۰۰ تا ۳۰۰هزار می توان هزینه کرد. البته این ها جزو هزینه های ورزشکاران حرفه ای این رشته به حساب می آید.

 

 کیسه توپ :

 

کیسه توپ هم از آن تجهیزات ورزشکاران حرفه ای به حساب می آید و وقتی با یک توپتان می خواهید به سالن بروید دیگر لازم نیست تا ساک بزرگی را با خودتان حمل کنید.

 

کلودیوم :

 

چون این ورزش با دست انجام می شود بیشترین آسیب را هم روی دست ها و انگشتان دارد. اول از همه اینکه ۳ انگشتی که با آن ها توپ را می گیرید بعد از مدتی تغییر فرم می دهند و زخمی شدنشان هنگام بازی کاملا طبیعی است.

برای اینکه آسیب و خراش های کوچک بازی را متوقف نکند از مایعی لاک مانند به نام کلودیوم استفاده می کنند. باند کوچکی روی ناحیه زخمی می گذارند و بعد ان را روی باند می مالند تا روی زخم ها را بگیرد.

درباره تیم محتوای بازی ۳۶۵

این مطالب را نیز ببینید!

ورزش بیلیارد – آموزش بیلیارد از مبتدی تا حرفه ای

آموزش تصویری بیلیارد به زبان فارسی | آموزش ضربه زدن در بیلیارد فارسی بیلیارد یکی …