صفحه اصلی / بازی های ورزشی / از لیونل مسی تا نیمار؛ ۱۱ بازیکن که نمره ۱۰ از ۱۰ را از نشریه اکیپ گرفتند

از لیونل مسی تا نیمار؛ ۱۱ بازیکن که نمره ۱۰ از ۱۰ را از نشریه اکیپ گرفتند

یکی از جوانان سابق آرسنال یعنی سرج نبری پس از آن‌که همین هفتۀ پیش همراه با بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا، تاتنهام را به صلابه کشید به یازدهمین بازیکنی تبدیل شد که نمره کامل ده را از نشریه اکیپ دریافت می‌کند. پیش از این لیونل مسی و نیمار هم نمره کامل را گرفته بودند.

از لیونل مسی تا نیمار؛ بازیکنانی که نمره کامل اکیپ را گرفتند

بایرن هفته قبل طی دیدار هفته دوم خود در لیگ قهرمانان برابر تاتنهام، در انگلیس با نتیجه غافلگیرکننده ۷-۲ به پیروزی رسید. نبری در این دیدار عملکرد بی‌نقص و کاملا درخشان داشت و چهاربار دروازه هوگو لوریس را باز کرد. اکیپ که به‌خاطر سخت‌گیری بالایش در قضاوت عملکرد بازیکنان فوتبال معروف است، نتوانست در برابر عملکرد غیرقابل باور نبری مقاومت کند. این بازیکن تیم ملی آلمان با دریافت نمره کامل از اکیپ که افتخاری بسیار نادر در تمام تاریخ فوتبال محسوب می‌شود، حالا به گروهی خاص و کوچک از بازیکنان ملحق شده است که تجربه چنین دستاوردی را دارند. در این مطلب فهرست یازده بازیکن فوتبال که از اکیپ نمره کامل ده از ده را دریافت کرده‌اند را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

۱. سرج نبری، بایرن مونیخ در برابر تاتنهام هاتسپر، سال ۲۰۱۹

نمی‌توان گفت که اکیپ اخیر رویکرد خود را تغییر داده یا آسان‌تر از قبل به بازیکنان نمره می‌دهد اما نبری سومین بازیکن در سال ۲۰۱۹ است که نمره ده از ده را دریافت می‌کند. هرچند، باید به این موضوع نیز اعتراف کرد که وینگر ۲۴ ساله بایرن پس از آنکه در استادیوم خانگی تاتنهام چهاربار دروازه این تیم را باز کرد، به‌هیچ‌وجه لیاقت نمره‌ای کمتر از ده را نداشت.

۲. لوکاس مورا، تاتنهام هاتسپر در برابر آژاکس، سال ۲۰۱۹

لوکاس مورا برای تکمیل کامبک باورنکردنی تاتنهام برابر آژاکس در مرحله نیمه نهایی مسابقات فصل قبل لیگ قهرمانان، بدون شک بهترین عملکرد دوران حرفه‌ای خودش را ارائه کرد. در آن شب، تاتنهام در خانه حریف و برابر تماشاگران پرشور هلندی، ۲-۰ عقب بود و در مجموع نیز نتیجه سه بر صفر به ‌نفع آژاکس در تابلوی نتایج دیده می‌شد. مورا در نیمه دوم هت تریک کرد و گل منجبر به پیروزی تیمش را هم در دقیقه ۹۶ به ثمر رساند. این عملکرد خارق‌العاده مورا در پایان منجر به آن شد که تاتنهام برای اولین ‌بار در تاریخ خود به دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا صعود کند. از دیگر صحنه‌های ماندگار این بازی می‌توان به گریه شادی مائوریتسیو پوچتینو پس از به صدا در آمدن سوت پایان و همچنین اشک‌های خود مورا در میکسد زون ورزشگاه یوهان کرایوف اشاره کرد.

۳. دوشان تادیچ، آژاکس در برابر رئال مادرید، سال ۲۰۱۹

در چند سال اخیر، برخی از بازی‌های پرگل و دیدارهای مرحله برگشت لیگ قهرمانان اروپا که با کامبک باورنکردنی یکی از تیم‌ها همراه بوده است، هواداران فوتبال را به این فکر انداخته که شاید فوتبال در ذات خود دارای یک نقص و گلیچ است اما نمایشی که دوشان تادیج مقابل رئال مادرید به‌ راه انداخته بود، چیزی فراتر از حد انتظار بود. هرچند این عملکرد خوب با حذف برابر تاتنهام در مرحله نیمه نهایی، بی‌ثمر ماند. تادیچ که بدون شک یک استعداد خالص در جوانی بود به ‌نظر می‌رسید دو فصل پیش و زمانی که ساتهمپتون برای فرار از سقوط می‌‌جنگید دیگر وارد دوره افت خود شده است. اما این ستاره خوش فکر فصل بعد به آژاکس رفت تا تحت مربیگری اریک تن هاگ به کابوس تونی کروس و لوکا مودریچ تبدیل شود و رئال را از گردانه رقابت‌ها حذف کند. تادیچ همچنین برای سایر بازیکنان جوان آژاکس نقش یک رهبر را داشت. شوت زیبای تادیچ که بازی را ۳-۰ به‌ نفع آژاکس کرد بسیار خیره‌کننده بود اما حتی این هم بهترین عملکرد ستاره کروات نبود. او در ادامه از خط میانی یک پاس در عمق زیبا برای داوید نرس فرستاد تا تیر خلاص به مادرید زده شود. پس از پیروزی ۴-۱ آژاکس در برنابئو، تادیچ به اولین بازیکن از سال ۱۹۹۷ و تنها چهارمین بازیکن تاریخ تبدیل شد که نمره کامل نشریه اکیپ را در حالی دریافت می‌کند که کمتر از چهار گل به ‌ثمر رسانده است.

۴. نیمار، پاری سن ژرمن برابر دیژون، سال ۲۰۱۸

پس از آنکه ستاره برزیلی با قیمتی رکوردشکن در تابستان سال ۲۰۱۸ از بارسلونا به پی اس جی آمد، مصدومیت‌های متعدد باعث شده‌اند تا نیمار نتواند در بزرگترین میادین و دیدارهای فوتبال برای تیم فرانسوی بازی کند. برای درک بهتر این موضوع باید در نظر داشته باشید که او تاکنون در یک دیدار مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا برای تیمش به میدان رفته است. می‌توان تقریبا با اعتماد به نفس کامل این ادعا را مطرح کرد که PSG چه بدون نیمار و چه در حضور او می‌توانست در لیگ یک فرانسه قهرمانی‌های متعدد سال‌های اخیر را کسب کند با این وجود، کیفیتی که تنها از یک ابرستاره دیده می‌شود، بارها توسط نیمار موجب آزار و اذیت تیم‌های متعددی در لیگ فرانسه شده است. یکی از بهترین مثال‌ها برای این قضیه، نمایش ستاره تیم ملی برزیل در میانه‌های اولین فصل حضورش در فرانسه برابر تیم دیژون است. نیمار در آن دیدار نه ‌تنها چهار گل به‌ثمر رساند بلکه دو پاس گل هم به ‌نام خود ثبت کرد.

۵. کارلوس ادواردو، نیس در برابر گنگام، سال ۲۰۱۴

این هافبک اهل پرتغال بدون شک در تمام دوران حرفه‌ای خود درخشان ظاهر نشد. ادواردو پیش از آنکه در سال ۲۰۱۵ با باشگاه الهلال عربستان قرارداد امضا کند، به سرتاسر اروپا سفر کرد و در باشگاه‌های متعدد، دوره‌های کوتاهی را سپری کرد. با این حال، در میان دستاوردهای کارلوس ادواردو، زدن پنج گل برابر گنگام، زمانی که به‌ طور قرضی در نیس توپ می‌زد که منجر به کسب نمره کامل از اکیپ شد، از همه ‌چیز بیشتر جلب توجه می‌کند. این اتفاق در فصل ۲۰۱۴ رخ داد و نیس در آن دیدار با نتیجه ۷-۲ به پیروزی رسید. این امر نشان می‌دهد توجه اکیپ بیش از هرچیزی به بازیکنانی جلب می‌شود که تعداد زیادی گل در یک دیدار به‌ثمر می‌رسانند.

۶. روبرت لواندوفسکی، بروسیا دورتموند در برابر رئال مادرید، سال ۲۰۱۳

کدام هوادار فوتبال می‌تواند آن دیدار را از خاطر ببرد؟ ژوزه مورینیو در سال ۲۰۱۲ موفق شده بود به سلطه بارسای پپ گواردیولا در لالیگا پایان بدهد و رئال را به قهرمانی برساند و همچنین کهکشانی‌ها را در لیگ قهرمانان یک گام جلوتر ببرد. در آن مقطع، رئال به‌جای آنکه مثل سال‌های قبل در مراحل ابتدایی توسط لیون حذف شود، یک پای ثابت مرحله نیمه نهایی بود. مورینیو اما نتوانست کاری که کارلو آنچلوتی و زین‌الدین زیدان در سال‌های آتی انجام دادند را در کارنامه خود در رئال مادرید ثبت کند؛ بالا بردن جام قهرمانی لیگ قهرمانان! مورینیو در سومین و آخرین فصل خود با لوس بلانکوس، با عملکردی توقف‌ناپذیر از جانب بروسیا دورتموند و روبرت لواندوفسکی روبه‌رو شد تا در همان مرحله نیمه نهایی از دور رقابت‌ها کنار برود. مهاجم لهستانی دورتموند که پیش از آن دوبار با هدایت یورگن کلوپ در وستفالن جام قهرمانی بوندسلیگا را بالای سر برده بود، در آن شب خودش را به‌عنوان یکی از برترین شماره نُه‌‌های فوتبال اروپا معرفی کرد. خط دفاعی رئال که از په‌په، سرخیو راموس و رافائل واران تشکیل شده بود، نتوانستند مانع از به ثمر رسیدن چهار گل توسط مهاجم زنبورها شوند.

۷. لیونل مسی، بارسلونا در برابر آرسنال، سال ۲۰۱۰ و در برابر بایر لورکوزن، سال ۲۰۱۲

تا پیش از ورود اعجوبه آرژانتینی به این فهرست، برای ۱۳ سال می‌شد که نشریه اکیپ به هیچ بازیکنی در هیچکدام از دیدارهای فوتبال دنیا، نمره ده از ده را اعطا نکرده بود. نام‌های بزرگ و ماندگاری همچون رونالدینیو، شوچنکو، زیدان و حتی رونالدوی برزیلی موفق نشدند در اوایل قرن بیست و یکم این طلسم را بشکنند تا آنکه نوبت به لیونل مسی رسید. نکته جالب درباره حضور مسی در این لیست آن است که یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال تنها فوتبالیستی محسوب می‌شود که دوبار نمره کامل اکیپ را به خود اختصاص داده است. لیونل مسی اولین ‌بار در دیدار برابر آرسنال در نیوکمپ به این افتخار دست یافت. پس از تساوی ۲-۲ در دیدار رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان، مسی در دیدار برگشت طی پیروزی ۴-۱ بارسلونا، هر چهار گل تیمش را وارد دروازه شاگردان آرسن ونگر کرد. مهاجم آرژانتینی آن شب فوتبال حرفه‌ای را وارد سطح جدیدی کرد. بسیاری از هواداران فوتبال آن شب برای سنگربان بارسلونا که گل چهارم را از میان پاهایش دریافت کرد احساس دلسوزی کردند. آرسن ونگر همان شب گفت:

او غیرممکن را ممکن کرد. او شش یا هفت سال دیگر در مقابل خود دارد، بزنم به تخته که اتفاقی برایش رخ ندهد تا بتواند به سطوح دست‌ نیافتنی برسد.

اما دو سال پس از این اتفاق و برابر بایر لورکوزن، لیونل مسی پا را فراتر نهاد و پنج‌بار دروازه تیم آلمانی را باز کرد. او اولین بازیکن تاریخ دوره جدید لیگ قهرمانان اروپا لقب گرفت که موفق به انجام این کار می‌شود. لیونل مسی در این دیدار هرکاری که فکرش را بکنید انجام داد و گل‌هایش را با روش‌های مختلف وارد دروازه حریف کرد، از شوت بیرون محوطه گرفته تا ضربه چیپ!

لیونل مسی

۸. لارس ویندفلد، آروس در برابر نانت، سال ۱۹۹۷

لارس ویندفلد، دومین دروازه‌بان تاریخ که موفق می‌شود نمره کامل نشریه اکیپ را بگیرد، در لیگ برتر فوتبال دانمارک همیشه نمایشی خوب و ثابت داشت اما به‌خاطر درخشش ستاره‌ای به‌نام پیتر اشمایکل، هرگز نتوانست در دروازه تیم ملی دانمارک قرار بگیرد. قرار گرفتن نانت در برابر آروس در مرحله اول دور حذفی جام یوفا در فصل ۱۹۹۷-۹۸ دیداری نیست که قرار باشد همگان به آن توجه کنند یا آن را به خاطر بسپارند اما این بازی به‌خاطر عملکرد وینفلد تا ابد در تاریخ ثبت خواهد شد. دروازه‌بان دانمارکی با ارائه نمایشی خارق‌العاده در دیدار مرحله برگشت در خانه نانت به تیم خود کمک کرد تا به‌لطف تساوی ۲-۲ در دانمارک، نانت را در فرانسه شکست دهند و این تیم را از پیش رو بردارند.

۹. اولگ سالنکو، روسیه در برابر کامرون، سال ۱۹۹۴

سالنکو در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا به‌خاطر نمایشی عالی در یک بازی، موفق شد کفش طلای رقابت‌ها را از آن خود کند. پنج گل از شش گل تیم ملی روسیه در آن رویداد برابر کامرون به ثمر رسید. سالنکو نیز به اولین و آخرین بازیکن تاریخ تبدیل شد که در یک بازی جام جهانی فوتبال پنج ‌بار دروازه حریف را باز می‌کند. هرچند، تحقیر کامرون با نتیجه ۶-۱ نتوانست به روسیه برای صعود از گروه کمک کند. آنها دو بازی قبلی خود را واگذار کرده بودند. سالنکو نیز پس از آن دیگر برای تیم ملی کشورش به میدان نرفت.

۱۰. فرانک سوزی، تیم ملی زیر ۲۱ ساله‌های فرانسه در برابر تیم ملی زیر ۲۱ ساله‌های یونان، سال ۱۹۸۸

پیش از آنکه تیم ملی فرانسه در سال ۱۹۹۸ قهرمان جام جهانی شود، تیم جوانان این کشور در سال ۱۹۸۸ بر سکوی نخست جهان ایستاد. نکته جالب توجه آنکه بهترین بازیکن فرانسه در دیدار فینال جام جهانی جوانان ۱۹۸۸ برابر یونان، یک دهه بعد در آن تیم مشهور و قهرمان جهان خروس‌ها حضور نداشت. البته لوران بلان در هردو دیدار برای کشورش به میدان رفته بود اما اینجا نمی‌خواهیم از بلان صحبت کنیم. در دیدار اول مرحله فینال جام جهانی زیر ۲۱ ساله‌ها، فرانسه برابر یونان به تساوی بدون گل رسید اما در بازی دوم، فرانک سوزی، جوان ۲۲ ساله نمایشی بی‌نظیر داشت. او برای تیمش دو گل زیبا وارد دروازه حریف کرد و در تمام طول دیدار هم نمایشی فوق‌العاده داشت. سوزی در آینده ۳۹‌ بار برای تیم ملی فرانسه به میدان رفت که آخرین آنها در سال ۱۹۹۳ رخ داد. سوزی بیشتر دوران حرفه‌ای خود را در باشگاه‌های مختلفی از لیگ یک سپری کرد اما در ابتدای قرن بیست و یکم در باشگاه هیبرنیان اسکاتلند به ‌عنوان یک قهرمان به کار خود پایان داد. عملکرد سوزی در هیبز به حدی خاطره‌انگیز بود که اروین ولش، نویسنده بزرگ اسکاتلندی برای او نامه‌ای احساسی نوشت. سوزی بدون شک در فوتبال فرانسه نیز تاثیر بزرگی از خود برجای گذاشت. او در رده‌بندی فهرست ۱۰۰ فوتبالیست برتر فرانسوی تاریخ که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، بالاتر از بازیکنانی مثل نیکولاس آنلکا و پل پوگبا قرار گرفت.

۱۱. برونو مارتینی، تیم ملی زیر ۲۱ ساله‌های فرانسه در برابر تیم ملی زیر ۲۱ ساله‌های یونان، سال ۱۹۸۸

منظورمان برونو مارتینی، آهنگساز و دی‌جی معروف برزیلی نیست، بلکه دروازه‌بان افسانه‌ای اوسر و محافظ دروازه تیم ملی فرانسه پیش از فابیان بارتز نمره کامل ده از ده را از اکیپ دریافت کرد. در پیروزی زیر ۲۱ ساله‌های فرانسه برابر یونان در دیدار فینال، سوزی تنها بازیکنی نبود که نمره کامل را دریافت کرد. مارتینی با نمایش خوب خود که منجر به کلین شیت شد، به قهرمانی آن تیم فرانسه در مسابقات کمک فراوانی کرد تا اکیپ به دو بازیکن از یک دیدار نمره کامل داده باشد.

درباره Nazanin

این مطالب را نیز ببینید!

آموزش شطرنج و آموزش شرط بندی بازی شطرنج

معرفی بازی شطرنج نحوه بازی شطرنج یکی از چالش برانگیزترین و در عین حال هیجان انگیزترین بازی …