صفحه اصلی / معرفی ورزش ها / ورزش بیلیارد – آموزش بیلیارد از مبتدی تا حرفه ای

ورزش بیلیارد – آموزش بیلیارد از مبتدی تا حرفه ای

آموزش تصویری بیلیارد به زبان فارسی | آموزش ضربه زدن در بیلیارد فارسی

بیلیارد یکی از بازی های مورد علاقه جوانان در ایران و سایر کشورهای دنیا است آموزش تصویری بیلیارد به زبان فارسی در این مقاله از سایت سماتک گردآوری شده است آموزش ضربه زدن در بیلیارد فارسی را در سایت تفریحی سماتک بخوانید.

آموزش تصویری بیلیارد به زبان فارسی

بیلیارد (Billiards) نوعی بازی مهیج است که با استفاده از ۱۵ توپ رنگی (۷ توپ تک رنگ از اعداد یک تا هفت + ۷ توپ دورنگ از اعداد نه تا پانزده + توپ مشکی شماره ۸) انجام می‌شود. توپ شماره هشت نقش مهمی در این بازی دارد. در این بازی نیز مانند اسنوکر با استفاده از یک توپ سفید به سایر توپ‌ها ضربه وارد می‌شود. بیلیارد یک بازی دونفره است که اولین بار توسط انگلیسی‌ها به جهان معرفی شد. امروزه این بازی به چندین روش در سرتاسر دنیا بازی می‌شود که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

آموزش ضربه صحیح در بیلیارد

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با آموزش ضربه صحیح در بیلیارد است. ضربه زدن در بازی بیلیارد با اصطلاح Stroke شناخته می شود. در این بازی ضربه زدن به توپ یکی از مهم ترین فنون است و لذا آشنایی با آموزش ضربه صحیح در بیلیارد برای تمام افرادی که خواهان یادگیری این بازی خصوصا برای اولین بار هستند لازم است. در این راستا باید بدانید که یک ضربه ی خوب و تاثیرگذار در بیلیارد به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله ی آن می توان به نشانه گیری از مرکز به لبه ها، دست پل، ضربه زدن به توپ در شرایط frozen ball و نحوه ایستادن و شرایط بدن اشاره کرد.

از این رو اگر تمایل دارید با آموزش ضربه صحیح در بیلیارد و عوامل تاثیرگذار ضربه در بیلیارد یعنی نشانه گیری از مرکز به لبه ها، دست پل، ضربه زدن به توپ در شرایط frozen ball، نحوه ایستادن و شرایط بدن آشنا شوید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

قواعد ضربه زدن در بازی بیلیارد

در واقع بازی بیلیارد شامل 3 مرحله ی مهم اعم از نشانه گرفتن توپ و تخمین زدن برای میزان قدرت ضربه و ضربه زدن به توپ بیلیارد می باشد که ما در این محتوا قصد داریم قواعد ضربه زدن در بازی بیلیارد را توضیح دهیم. برای اینکه بتوانید یک ضربه ی موثر در این بازی داشته باشید ابتدا باید نشانه گیری را بلد باشید چرا که نشانه گیری در این بازی یکی از مهم ترین مقوله ها می باشد.

از آنجایی که نشانه گیری غلط سبب می شود که کیوبال یه مسیرهای نادرست برود لذا شناخت روش های نشانه گیری در خرید میز بیلیارد لازم است. که از جمله آن می توان به روش های زیر اشاره کرد:

نشانه گیری از مرکز به لبه ها

نشانه گیری از مرکز به لبه ها: زمانی این روش بکار می رود که کیوبال در مرکز میز بیلیارد و توپ هدف در گوشه و نزدیک سبد باشد. ضربه زدن به توپ در این حالت بسیار ساده و مستقیم است چرا که بین توپ و کیوبال خالی است. عموما در این روش دو حالت وجود دارد. یا کیوبال و توپ هدف و سبد در یک راستا قرار دارند که در این صورت با یک ضربه مستقیم می توان به توپ ضربه زد و یا اینکه در یک راستا قرار ندارند و باید با دقت بیشتری ضربه زد.

ضربه زدن به توپ در شرایط frozen ball

ضربه زدن به توپ در شرایط frozen ballیکی از سخت ترین حالت هایی که در آموزش بازی بیلیارد برای ضربه زدن وجود دارد همین frozen ball است. چرا که در این حالت، توپ هدف به توپ دیگری یا به دیواره چسبیده و ضربه زدن در این حالت بسیار سخت است و در صورت زدن ضربه اشتباه جریمه می شوید.

دست پل (Hand bridge) چیست؟

از دیگر قواعد ضربه زدن در بازی بیلیارد است. دست پل یا همان پل زدن با دست در بازی بیلیارد یعنی اینکه دست را به گونه ای بگذاریم که بتوان چوب را روی آن در یک مسیر مستقیم حرکت دهیم و به توپ هدف ضربه بزنیم. اگر از پل استفاده نکنیم کیوبال از مسیر خود منحرف می شود.

انواع بازی بیلیارد

اسنوکر (snooker)

این سبک بازی بیلیارد در هند پایه گذاری شده است و به صورت 2 نفره انجام می‌شود. میزهای بازی اسنوکر ابعاد بزرگتری دارند و حفره‌های اطراف آن نسبت به سایر سبک‌های بیلیارد کوچک تر هستند.

بازی اسنوکر شامل 22 عدد توپ است؛ 15 توپ قرمز رنگ و 6 توپ به رنگ‌های صورتی، آبی، قهوه ای، زرد، مشکی و سبز به همراه یک توپ سفید که هر کدام امتیازات مختلفی دارند. اسنوکر یک بازی سخت و زمان بر است.

پول(pool )

بازی پول یا پاکت بیلیارد( pocket BEILLIARD ) از مشهورترین سبک‌های بازی بیلیارد به شمار می‌آید. این بازی به سه زیر مجموعه تقسیم می‌شود: 8 بال، 9 بال و 10 بال که از نظر بازی شبیه به یک دیگر هستند اما هر کدام قوانین مخصوص به خود را دارند.

از بین این سه مجموعه، بازی 8 بال یا eight ball بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن 15 توپ وجود دارد و هر بازیکن موظف به وارد کردن 7 توپ به درون حفره‌ها است. در نهایت بازیکنی که توپ شماره 8 را وارد حفره کند به عنوان برنده بازی در نظر گرفته می‌شود.

کارامبول( carom ball)

برخلاف دو سبک قبلی در بازی کارامبول از میزهای بدون حفره استفاده می‌شود. این بازی توسط فرانسوی‌ها ابداع شده است و به سه زیر مجموعه مجزا تقسیم می‌شود. بازی کارامبول در فرانسه رایج است و کمتر در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوازم بیلیارد

برای بازی بیلیارد چه وسایلی مورد نیاز است؟

  • ابعاد میز بیلیارد

میزهای بیلیارد در دو نوع چهارپایه و شش پایه‌ دار هستند و رویه آن‌ها از پارچه ای مخملی و سبز رنگ پوشیده شده است. میز بیلیارد دارای 6 کیسه است که 4 تای آن‌ها در گوشه‌های میز و 2 تای دیگر در طرفین قرار می‌گیرند.

میزهای بیلیارد اندازه‌های مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به 7 فوت، 8 فوت و 9 فوت اشاره کرد. قانون مشخصی برای انتخاب اندازه مناسب میز بیلیارد وجود ندارد اما به طور کلی میزهای 8 فوت را به عنوان اندازه استاندارد در نظر می‌گیرند.

میز بیلیارد

  • توپ

معمولا توپ‌های بیلیارد را از مواد پلاستیکی مانند رزین‌های پلی استری می‌سازند تا هنگام بازی و ضربه زدن پایداری بیشتری داشته باشند.

توپ بیلیارد

  • چوب

از چوب بیلیارد برای ضربه زدن به توپ سفید یا cue ball استفاده می‌شود. معمولا چوب بیلیارد را از خود چوب می‌سازند هر چند که مدل‌های آلمینیومی و فایبرگلاسی آن‌ها هم وجود دارند. نوک چوب از جنس فوم یا چرم است و اندازه استاندارد آن نیز 1/47 سانتی متر می‌باشد.

چوب بیلیارد

  • مثلث

این وسیله که با نام راک( rack) نیز شناخته شده است برای چیدمان و مرتب سازی توپ‌ها استفاده می‌شود. با این روش توپ‌ها به صورت مثلثی و به هم چسبیده بر روی میز قرار می‌گیرند.

بازی بیلیارد

  • گچ

چون جنس نوک چوب بیلیارد از فوم یا چرم است نیرو و اصطکاک لازم برای ضربه زدن به توپ را ندارد بنابراین از گچ استفاده می‌شود تا چوب در زمان ضربه زدن بهتر به توپ بچسبد و در واقع اصطکاک لازم را فراهم کند.

نام حفره های بیلیارد

میز بیلیارد شامل 6 کیسه یا حفره است که corner pockets، liner pocket و pocket points اسامی حفره‌های گوشه میز و side pocket نام حفره‌های طرفین میز هستند.

نام حفره های بازی بیلیارد

اصطلاحات بیلیارد

Breakاولین ضربه ای که در شروع بازی به توپ زده می‌شود.

Cue Ballبه توپ سفید که بدون شماره است و بازیکن فقط حق ضربه زدن به آن را دارد گفته می‌شود.

Object Ball (توپ هدف): اولین توپ که با توپ سفید به آن ضربه زده می‌شود.

Pocketsحفره‌ها یا کیسه‌های میز بیلیارد که توپ‌ها به درون آن وارد می‌شوند.

Railبه دیواره‌های میز یا زمین بازی گفته می‌شود.

Scratchدر صورتی که کیوبال یا توپ سفید وارد پاکت شود، خطای Scratch رخ می‌دهد و بازیکن جریمه می‌شود.

Pocketing a ballبه وارد کردن توپ داخل پاکت گفته می‌شود.

Frozenدر شرایطی که توپ به دیواره میز یا توپ دیگر چسبیده و ضربه زدن به آن کمی دشوار باشد این اصطلاح را به کار می‌برند.

Banking a shotاگر بازیکن به توپ سفید یا کیوبال ضربه بزند و کیوبال به توپ دیگر ضربه وارد کرده و آن توپ با برخورد به کناره میز وارد پاکت شود، این اصطلاح را به کار می‌برند.

نحوه بازی بیلیارد:

نحوه بازی بیلیارد به شرح زیر است:

۱. طرز ایستادن برای بازی بیلیارد:

برای شروع بازی بیلیارد، پای غیر قالب خود را جلوتر از پای غالب قرار دهید؛ فاصله بین دو پا باید حدود ۶۰ سانتیمتر باشد. بالا تنه خود را اندکی به طرف میز نزدیک کنید و برای کنترل بیشتر به طرف جلو خم شوید.

 

بیلیارد,میز بیلیارد,تاریخچه بیلیاردبرای شروع بازی بیلیارد، بالا تنه خود را به طرف میز نزدیک کنید

 

۲. گرفتن ته چوب بیلیارد با دست:

نقطه تعادل چوب بیلیارد را پیدا کرده و دست را حدود ۱۵ سانتیمتر به عقب حرکت داده و چوب بیلیارد را میگیریم و بسته به قد بازیکن امکان دارد لازم باشد جای دست عقب تر یا جلوتر برود.

برای زدن ضربه بازو را به آرامی به عقب برده و به منظور ضربه به توپ بیلیارد به حالت آونگ به جلو حرکت میدهیم. غیر از دست بقیه بدن باید ثابت و در جهت کیوبال باشد.

 

۳. ایجاد پل با دست:

در دست گرفتن چوب بیلیارد به صورتی که یک دست تکیه گاه شده و دست دیگر چوب را حرکت می دهد. دست تکیه گاه خود را روی میز بیلیارد بگذارید و بعد از آن سر چوب بیلیارد را بگونه ای روی دست بگذارید که از میانه ی انگشت اشاره و انگشت شست عبور کند. انگشت اشاره را به دور چوب بیلیارد حلقه کنید. انگشت شست را به انگشت اشاره بچسبانید تا حلقه کامل شود. دیگر انگشت ها را از هم با فاصله ی مناسب باز کنید تا تکیه گاه پایداری برای چوب بیلیارد ایجاد شود.

 

بازی بیلیارد,بیلیارد,ابعاد میز بیلیاردنحوه در دست گرفتن چوب بیلیارد به صورتی که یک دست تکیه گاه و دست دیگر چوب را حرکت دهد

 

۴. هدفگیری:

اول باید چشم غالب خود را بشناسیم. به منظور این کار انگشت خود را در فاصله ۳۰ سانتی متری قرار داده به طوریکه هدفی در فاصله ۵ متری را بپوشاند. یکبار چشم چپ و یکبار چشم راست را میبندیم. در حالتی که جسم هدف دیده نشد چشمی که باز است چشم غالب ماست. برای ضربه به توپ بیلیارد، چوب بیلیارد را روی میز بیلیارد دقیقا با چشم غالب تنظیم میکنیم و نگاه مداوم به سر چوب بیلیارد و کیوبال ضربه را تنظیم میکنیم و در آخر به توپی که با کیوبال میخواهیم به آن ضربه بزنیم نگاه کرده و ضربه را وارد میکنیم.

 

هدف بازی بیلیارد

اول با ضربه زدن به توپ سفید به سمت مثلث توپ های رنگی، بازی بیلیارد را شروع می کنیم. بعد از این ضربه ۲ حالت پیش می آید: نخست این که هیچ توپی وارد سوراخ های میز نشود، بدین ترتیب بازی به حریف سپرده خواهد شد. دوم این که یکی از توپ ها وارد سوراخ ها شود، که در این حالت بازی بیلیارد در دست شما قرار می گیرد. در این حالت شما باید یک توپ رنگی به جز شماره ۸ را انتخاب کنید و بگویید که تصمیم دارید آنرا به کدام سوراخ وارد کنید.

اگر توپ هدف را به سوراخ وارد کردید، میتوانید تک تک سایر توپ های رنگی را هم وارد سوراخ ها کنید. هدف این است که اول توپ های رنگی را وارد سوراخ کنید و بعد از اتمام آنها توپ شماره هشت (ایت بال) را وارد سوراخ کنید. هر کسی که ایت بال را وارد سوراخ کند برنده است. به خاطر داشته باشید که در بازی بیلیارد باید بگویید که کدام توپ را میخواهید وارد کدام سوراخ کنید، چراکه اگر این انتخاب را کنید و توپ وارد سوراخ نشود، خطا رخ خواهد داد.

آموزش کامل و حرفه ای بازی بیلیارد

تا اینجا با بیلیارد، انواع و اصطلاحات آن آشنا شدید حالا به هدف اصلی این مقاله برمی‌گردیم؛ چگونه در بیلیارد حرفه ای شویم؟ همان طور که در این مقاله مطالعه کردید، بازی بیلیارد به سبک‌های مختلفی طبقه بندی می‌شود که هر کدام قوانین و اصول مخصوص به خود را دارند.

در ادامه این مقاله سبک پول( pool ) و نوع 8 بال آن را که از مشهورترین و پرطرفداران ترین سبک‌های بیلیارد است را به شما آموزش می‌دهیم.

گام اول

تعداد توپ‌ها در این بازی 15 عدد است؛ شماره 1 تا شماره 7 تک رنگ هستند و رنگ‌های آن به ترتیب شامل زرد، آبی، قرمز، بنفش، نارنجی، سبز و زرشکی می‌باشد. توپ شماره 8 مشکی و بقیه آن‌ها از شماره 9 تا 15 به ترتیب رنگ‌های گفته شده اما به صورت دو رنگ تقسیم می‌شود.

آموزش بازی بیلیارد

توپ‌ها از این جهت با یکدیگر تفاوت دارند که هر بازیکن بداند کدام یک از آن‌ها را باید داخل پاکت یا حفره‌ها کند.

بر روی میز بیلیارد یک حفره کوچک سیاه رنگ را مشاهده می‌کنید؛ این نقطه مکان قرارگیری توپ سفید یا Cue Ball است. توپ را رو به رو این حفره قرار دهید.

 گام دوم

نوبت چینش توپ‌های رنگی است. با کمک راک یا مثلت توپ‌ها را در یک چهارم آخر میز قرار می‌دهید توپ شماره 8 در وسط مثلث و شماره یک در نوک آن باید قرار گرفته باشد. بعد از اطمینان از مرتب بودن توپ‌ها می‌توانید راک را بردارید.

گام سوم

این بازی توسط دو نفر اجرا می‌شود و معمولا با قرعه کشی مشخص می‌کنند که کدام یک ضربه اول را به توپ وارد کند.

با توجه به توضیحات بالا، بازیکن در مقابل کیوبال یا توپ سفید ایستاده و آماده ضربه زدن به آن می‌شود؛ سپس با دقت بالا و ضربه ای نسبتا شدید به کیوبال ضربه می‌زند که در نتیجه آن توپ‌ها از حالت مثلثی شکل خارج شده و پراکنده می‌شوند.

بازی بیلیارد

گام چهارم

وقتی که اولین بازیکن ضربه اول را وارد می‌کند، توپی که وارد پاکت شده است توپ هدف او خواهد بود. برای مثال، اگر توپ تک رنگ وارد پاکت شود از آن پس در ادامه بازی، بازیکن باید سایر توپ‌های تک رنگ را وارد پاکت‌ها کند و درنهایت با وارد کردن توپ شماره 8 درون پاکت، برنده بازی شود.

برای جلوگیری از تقلب بهتر است در ابتدای بازی توپ هدف خود را اعلام کنید. ممکن است در ضربه اول گروهی از هر دو توپ‌ها وارد حفره‌ها شود؛ یعنی هم توپ‌های تک رنگ و هم دو رنگ.

در این حالت بازیکنی که ضربه را وارد کرده می‌تواند به دلخواه توپ هدف خود را تعیین کند. البته دقت داشته باشد که توپ‌هایی که در وضعیت بهتری قرار دارند را انتخاب کند.

گام پنجم

بعد از ضربه اول دو نتیجه حاصل می‌شود: یکی از توپ‌ها داخل پاکت وارد شده یا حداقل 4 توپ به ریل یا باندهای میز برخورد می‌کند. اگر هیچ کدام این نتایج اتفاق نیفتند، برای بازیکن خطا در نظر گرفته می‌شود.

در صورت خطا بازیکن حریف دو انتخاب خواهد داشت:

  1. مجددا توپ‌ها را چیده و بازی را از ابتدا شروع کند.
  2. بازی را به همان شکل ادامه دهد.

وقتی که اولین بازیکن ضربه اول را وارد می‌کند، ممکن است وضعیت‌های متفاوتی به وجود بیایند که در پایین هر کدام آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • ضربه اول صحیح است اما توپ سفید یا کیوبال به جای توپ‌های هدف وارد پاکت می‌شود.

در این شرایط می‌توان از 3 طریق زیر بازی را ادامه داد:

  1. این عمل خطا است پس ضربه بعدی را بازیکن حریف وارد می‌کند.
  2. توپ‌هایی که وارد پاکت شده است در همان جا باقی می‌ماند.
  3. زمین آزاد می‌شود؛ یعنی بازیکن حریف می‌تواند توپ هدف( تک رنگ یا دو رنگ بودن) آن را به دلخواه انتخاب کرده و ضربه را وارد کند.
  • پس از اولین ضربه، توپ از زمین خارج می‌شود.

در صورت بروز این خطا دو راه وجود خواهد داشت:

  1. بازیکن به بازی ادامه دهد.
  2. مجددا کیوبال را بردارد و در جای مناسب خود قرار دهد و اولین ضربه را وارد کند.
  • اگر پس از ضربه توپ شماره 8 وارد پاکت شود.
  1. بازیکن بازی را ادامه دهد.
  2. بازیکنی که ضربه را زده است می‌تواند درخواست کند که مجددا توپ‌ها چیده شده و ضربه جدیدی وارد شود.

گام ششم

بعد از اولین ضربه و انتخاب توپ‌های هدف بازی ادامه پیدا می‌کند. روال بازی 8 بال به این صورت است: هر بازیکن باید توپ‌های گروه خود را به درون پاکت‌ها وارد کند؛ در صورتی که بازیکن نتواند توپ‌های هدف را به داخل حفره‌ها بیاندازد، نوبت ضربه بعدی به بازیکن حریف می‌رسد.

بازی به همین شکل ادامه می‌یابد تا هر بازیکن توپ‌های هدف گروه خود را وارد پاکت‌ها کند و سپس نوبت به توپ شماره 8 برسد. فردی که بتواند زودتر توپ شماره 8 را به درون سبد وارد کند، برنده بازی می‌شود.

آموزش حرفه ای بازی بیلیارد

ترفندهای بیلیارد

برای اینکه در بازی بیلیارد حرفه ای شوید، لازم است در طول بازی به این نکات توجه داشته باشید.

  • برای جلوگیری از پرتاپ شدن توپ به خارج از زمین، هنگام ضربه زدن به توپ ساعد خود را به حالت عمود بر چوب نگه دارید.
  • برای اطمینان از ضربه دقیق، بر روی توپ سفید تمرکز و توجه بیشتری داشته باشید.
  • برای شکستن یا پخش کردن توپ‌ها بهترین روش این است: نشانه گیری صحیح، کشیدن چوب به سمت عقب و در نهایت با حرکت صاف و سرعتی به توپ ضربه بزنید.
  • سعی کنید هنگام ضربه زدن به توپ‌ها از یک روال ثابت و هدفمندی استفاده کنید.
  • هنگام بازی انعطاف پذیر باشید یعنی با توجه به موقعیت توپ استراتژی مناسبی را انتخاب کنید، سرعت را تغییر دهید و …

قوانین بازی بیلیارد

  • در ابتدا باید توپ‌های هدف را وارد سبد کرده و سپس اقدام به وارد کردن توپ شماره 8 به درون پاکت‌ها کنید.
  • هنگامی که نوبت به توپ شماره 8 رسید، سعی کنید با اولین ضربه آن را به درون سبد وارد کنید؛ با توجه به موقعیت توپ نزدیک ترین حفره یا پاکت به آن را انتخاب کنید و با نشانه گیری گیری صحیح و دقت بالا به توپ ضربه بزنید. اگر موفق نشدید توپ شماره 8 را به داخل پاکت وارد کنید، نوبت به بازیکن حریف می‌رسد.
  • پیش از ضربه زدن به توپ شماره 8 سبد انتخابی خود را انتخاب نکنید؛ برای مثال، نگویید که می‌خواهید توپ را به درون پاکت گوشه میز بیاندازید چون اگر این اتفاق نیفتد شما بازی را باخته اید.
  • در صورتی که تنها یک توپ هدف روی میز باقی مانده است و شما می‌خواهید آن را به همراه توپ شماره 8 وارد پاکت کنید، توجه داشته باشید که ابتدا باید توپ هدف وارد شود اگر با ضربه شما توپ 8 به درون حفره بیفتد، شما بازی را باخته اید.

درباره تیم محتوای بازی ۳۶۵

این مطالب را نیز ببینید!

بازی بولینگ – هر آنچه باید از بازی هیجان‌انگیز بولینگ بدانید

هر آنچه باید از بازی هیجان‌انگیز بولینگ بدانید   شاید تجربه‌اش را داشته باشید.بعد از …